Social Media

Minihaba

MITEN KEHO MUUTTUU FITNESS KISOJEN JÄLKEEN?

10. marraskuuta 2018
Tällä hetkellä jos kävelee mua vastaan kyllä huomaa, että mä treenaan selkeästi salilla. Sitä et kyllä huomaa, että olisin kuukausi sitten seisonut fitness-lavalla ellet tietäisi sitä etupeltoon. Voin kertoa, että kun alkaa syömään dieetin jälkeen ihan ruokaa, alkaa se kroppakin muuttua muutamassa päivässä aivan jäätävästi eri näköiseksi. Mun kropalla meni viikon kuivatteluhommien jälkeen yli viikko, että edes nesteaineenvaihdunta alkoi edes pelata ja sitä varten sai jokainen päivä tankata kyllä vettä aivan huolella. Viikon siis kesti, että keho alkoi päästää juodusta vedestä irti kunnolla.

Suklaata, karkkia, pitsaa ja ihan perus ruokaa kuten puuroa, riisiä yms upposi viikon aikana kiitettävästi. Re-diet ohjeet sain hyvissä ajoin ja aloinkin sen rungon varjolla muuttaa syömisiä, mutta menin kisojen jälkeisen viikon sillä mentaliteetilla, että jos jotain teki mieli niin ihan varmasti söin. Halusin antaa sen viikon itselleni täysin vapaaksi fitneksestä, ruokavaa'asta, kurinalaisuudesta ja treenaamisesta. Mä viikon ajaksi unohdin täysin kaiken, koska jossain kohtaa oli jo merkkiä väsymisestä rankan dieetin jälkeen. En tarkoita koko lajiin väsymistä, mutta dieetti alkoi viimeisillä viikoilla oikeasti ottaa todella koville ja se vietiin todella äärirajoille, kuten tässä hommassa se kuuluukin.


Koko viikon kisojen jälkeen mä nukuin niin paljon kuin nukutti, kävin kävelylenkeillä vilkastuttaakseni jumahtanutta aineenvaihduntaani ja söin sekä vain olin. Pelkästään paikallaan oleminen oli älyttömän vaikeaa, koska olin tottunut tekemään koko ajan jotakin. Sitten jos en tehnyt mitään, mun mieli käski vähintään suunnitella jotain tekemistä tulevaisuuteen. Siksi melkein heti kisoista suoraan mä lähdinkin pois kotoa Tampereelta huilaamaan muualle ja unohtamaan hetkeksi kyseiset fitness-kisat.

Meni itselläkin hetki käsittää se, että jos mun kehossa on iso määrä lihasmassaa, joka on kisoja varten kuivatettu sekä vielä vedetty täysin nesteettömäksi - en voi olettaa pysyväni 55kg keijukaisena kun alan taas syödä ihan ruokaa. Keho muuttuu fitness kisojen jälkeen niinkin radikaalisti, että parin päivän sisällä kisoista uusi kymmenluku nasahti kyllä tauluun aika äkkiä. Mikä on tietenkin aivan järkeenkäypää kun sinne kehoon edes tankataan vettä. Silloin sitä tajusi itsekin, että nyt se keho muuttuu lyhyessä ajassa todella isosti. Voin kertoa, vettä sikspäk on muisto ja kehossa on enemmän hyllyvää kuin kiinteää osaa.

MUTTA MITÄ SITTEN?!  Voin kertoa, että ensimmäinen selkätreeni kisojen jälkeen kroppa tankattuna pienessä pöhössä oli muuten pirun mukavaa hommaa! Hiki virtasi, voimaa riitti ja sarjapainot sain takaisin ylös. Ei tarvi miettiä saanko ylätaljasta sen 20kg just ja just alas ja treenin jälkeen saa tankata reippaasti safkaa koneeseen!Näin lihakset kipeinä on erittäin mukava kirjoitella tätä postausta.


Motivaatio kropan kehittämiseen on kova ja olenkin nyt mennyt täysin ruokavalioni mukaan ja treenannut neljä punttia viikossa. Aerobisia mulla on tällä hetkellä kolme ohjelmassa ja teenkin niitä milloin missäkin välissä. Yleensä köpöttelen ne joko treenien jälkeen tai sitten aamuisilla happihyppelyillä. Tällä hetkellä treenit kulkee pirun lujaa - sarjapainojen enkat paukkuu ja treenit osuu kohteeseen! Ei vois paremmin mennä! Olo on energinen ja jaksan töissäkin keskittyä olennaiseen enkä laskemaan minuutteja siihen, että milloin saan taas syödä :D

Oma pää kieltämättä tuli kyllä viimeisenä tässä palautumisessa, mutta nyt kun kroppa alkaa toimia kunnolla ja pöhötys ei ole paha niin tässä näyttää sellaiselta suhteellisen normaalilta treenaavalta naiselta. Kehon hormonitoiminta sanoi sopimusta irti kisadieetin aikana ja sen uskon palautuvan ajan kanssa kyllä kun vaan syön, lepään ja treenaan sopivassa suhteessa. Kisadieetti on oikeasti todella kova puristus keholle eikä sitä pidä aliarvioida. Siksi otan edelleenkin lepoa jos tuntuu, etten oikeasti jaksa treenata. Kuuntelen kroppaa ja menen sen ehdoilla koko loppuvuoden ajan. Jos tuntuu siltä, että pystyn nostamaan taloja - menen ehdottomasti treenaamaan. Jos taas nukkuminen kiinnostaa enemmän, minähän nukun!

Tähtäimenä on kasvattaa reippaasti lihasmassaa ensi talven aikana ja treenata kunnolla tästä eteenpäin. Tää ruoto tarvii lisää lihaa selkeästi, koska seuraavalla kerralla mä käyn hakemassa sen pojan kotiin ;) 


KURKKAA MYÖS EDELLINEN POSTAUS:

"MITEN SAA HIILARIPÖHÖN POIS?"




     

PSST...pävitän IG Storya ahkerasti päivittäin, joten ajantasalla pysyt seuraamalla mua IG:ssä!!