Social Media

Pillereillä nopeasti rantakuntoon?!

25. toukokuuta 2017
Kuulun Facebookissakin useampaan erilaiseen yleiseen ryhmään missä jengi keskustelee keskenään ihan kaikesta maan ja taivaan väliltä. Viimeisen kuukauden aikana eniten on pinnalla ollut kesän rantakondis! Palstoilla kysytään neuvoa mahdollisimman nopeasta painonpudotuksesta, mutta samaan hengenvetoon kerrotaan ettei voi syödä sitä tätä ja tuota eikä liikunta ole vaihtoehto. Vinkkejä on ollut hiilarin pois jättämisestä ihmepillereihin sekä superdieetteihin, joilla saa 10kg parissa viikossa pois.

Eniten mua kauhistuttaa tää, miten radikaaleja toimenpiteitä ollaan valmiita tekemään ja saadaan sillä se kroppa sekaisin. On totta että parissa viikossa voi lähteä paljon kiloja pois jos ylipainoa on merkittävästi, mutta lähes aina se on nestettä mikä poistuu kehosta ensin. Itse rasvan palaminen on todella hidasta ja sen takia siihen sikspäkkikuntoon ei oikeasti pääse ihan parissa viikossa. Otetaanko huomioon myös se, että jos varsinaisen rasvan alle ei ole kehitetty lihaksia - miltä se kroppa sitten näyttää kun rasva poltetaan päältä pois? Sieltä ei silloin kuoriudu pyöreää pakaraa, sikspäkkiä ja timmiä olemusta. Lopputulos lähes poikkeuksetta muistuttaa kuivan kesän oravaa ja harvempi nainen ihannoi kyseistä olemusta. 

Mun mielestä turhin neuvo on heti kättelyssä aloittaa radikaalit toimenpiteet ja kauheassa bodyshaming tilassa jättää hiilarit pois ruokavaliosta ja alkaa urheilla kuin hullu 7krt viikossa. Kyllä varmasti tälläkin saa jotain aikaan, mutta mites sitten kun halutaankin palata siihen normaaliin arkeen(koska ei edellä mainittua rääkkiä kukaan normaali ihminen kovin kauaa jaksa) ja otetaankin taas hiilarit kerralla takaisin ruokavalioon? Kroppa imaisee tällöin kaiken itseensä vallitsevan aliravitsemustilan takia eikä sekään tee hyvää. Puhutaan siis siitä, että laihdutetut kilot tulevat myös nopeasti takaisin eli jojolaihduttamisesta.



Rasvan palamiseen vaikuttaa myös se, mikä sun tausta on ja miten sun aineenvaihdunta oikeasti pelaa kropassa. Tää esimerkiksi monesti kertoo myöskin siitä, miksi joku saa nopeammassa ajassa parempia tuloksia kuin toinen. Naiset syyllistyy lähes aina ikuiseen dieettaamiseen eli liian vähän ruokaa ja liikaa aerobista/treeniä. Käsi myös nousee tässä omallakin kohdalla, sillä olen myös syyllistynyt tähän! Jatkuvan aliravitsemustilan seurauksena on luonnollista, että keho jemmaa vähäisetkin ravintoaineet kroppaan ettei se kuihdu eivätkä kropan toiminnot pysähdy. Miksi keho luopuisi mm. varastoituneesta rasvasta ja nesteestä, jos se on oppinut ettei niitä saa ravinnon kautta?

Eniten mulla itelläni sattuu sieluun sanat karppaus ja hiilaripelko. Omassakin lähipiirissä on karppausta moni kokeillut ja tuloksiakin on tullut - siihen asti kunnes ovat alkaneet syömään taas hiilareita. Hiilari on treenaavalle ihmiselle välttämättömyys, koska se on just se polttoaine millä sä jaksat treenata. Sekä kuka normaali ihminen haluaa olla ilman hiilareita loppuelämänsä? En minä ainakaan. Hiilarista saisi tähän kehitettyä erittäin kattavan selityksen miten se kropassa toimii mutta koitan pitää tämän mahdollisimman suomenkielisenä. Fakta on myös se, ettei niillä kahden pienen perunan hiilarimäärillä kukaan jaksa punttia nostaa ja lihasta kehittää. Myös vastaväite: "Hiilihydraatti turvottaa" on täysin puppua. Kropan pystyy totuttamaan isoihin ruoka- ja hiilarimääriin, mutta se vaatii oikeasti aikaa. Tottakai ruoka-aineallergiat ovat erikseen ja jos jokin tietty ruoka-aine turvottaa vimmatusti sekä aiheuttaa ongelmia ruuansulatuksessa, ei sitä tietenkään pidä käyttää!




Sitten nämä otsikon ihmepillerit! Laihdutuspillereiden idea on potkaista kropan aineenvaihduntaa käyntiin jos se on tukossa vääränlaisesta ruokailurytmistä, huonosta ruokavaliosta sekä liikkumattomuudesta. Ne eivät polta rasvaa suoraan eivätkä kasvata Kim Kardashian peppua. Siksi monesti dieetteihin kuuluu aamulla tyhjän vatsan aerobisia ja/tai näitä pillereitä joissain tapauksissa auttamaan sitä kehon toimintaa. Joillekin näistä voi tulla pahoinvointia, ruuansulatusongelmia, vatsaoireita tms. ja näiden käyttökin mielestäni pitäisi tulla pt:n toimesta treenaajalle tai sitten pitää tietää mitä on tekemässä.

Se miten homma pitäisi aloittaa on yksinkertainen:

1. Jos olet ihan aloittelija, ota PT! Se raha minkä siihen laitat, maksaa ittensä kyllä takaisin! Sekä kroppa kiittää myöhemmin!

2. SYÖ! Älä kitsastele ruuan kanssa!

3. Jos treenaat, treenaa kovaa! Etsi laji mistä pidät! Jos treenaat salilla, treenaa samalla lailla kuin kehonrakentajaukot salin nurkassa.

4. Lepää. Lihas kasvaa levossa sekä kropan hermotus tarvitsee lepoa. Pidä säännöllisesti lepoviikko.



Rasva ei ole tullut kehoon yhdessä yössä, eikä se myöskään tule lähtemään yhdessä yössä!

Lepoa

21. toukokuuta 2017
Vihdoin sain All Outin pulkkaan ja Bullin All Out 4 on nyt paketoitu. Fiilikset on huikeet ja mä oon niin tyytyväinen, että lähdin tähän kelkkaan mukaan. Jotenkin tuntuu, että oon saanu ihan uuden näkökulman treenaamiseen eikä se ole sitä samaa hinkkaamista mitä se tuntui olevan koko viime vuoden. Mieli pysyi virkeänä kun treenit vaihtui säännöllisesti ja ruokavalio seurasi myös treenejä. Kehitystä on tapahtunut kehossa, mutten mitään mittoja tai sellasia ole ottanut ollenkaan. Seuraan pääasiassa peilin kautta kehitystä ja myös treenipainoissa.


Joka tapauksessa All Out on ympäri vuoden mittainen valmennus, joten mun elämä ei tule muuttumaan mitenkään radikaalisti vaan Controlling-jakso alkaa huomenna lepoviikolla. Tällä viikolla treeneissä kyllä huomasi, että tossu painoi ja treeneissä joutui oikeasti taistelemaan, ettei pää luovuttanut ensimmäisenä. Samoin myös oon ollut todella väsynyt ja nukkunut kahtena aamuna herätyskellon herätyksen ohi. Onneksi nyt on viikko aikaa toipua ennen seuraavia ohjelmia ja tulevan viikon agendana on huoltaa kehoa. Ajattelin salilla käydä venyttelemässä ja käyn kävelylenkeillä jos sää pysyy yhtä hienona kuin mitä se on ollut tähän asti. 

Mitä All Out opetti? Sen, että lihaksen rääkkääminen ei vaadi välttämättä sitä, että sun pitää pystyä kiskomaan ylätaljassa koko painopakka ylös tai kyykkäämään 200kg painoilla. Rehellisesti sanottuna mun piti pudottaa mun sarjapainoja todella paljon koko valmennuksen aikana ja myös kimppatreeneissä tekniikoiden korjaaminen on vaikuttanut siihen, että kevyempikin paino muuttuu raskaaksi kun se oikeasti tehdään kohdelihaksilla. All Out:in aikana isoin kehitys tapahtui selässä ja olkapäissä sekä myös tein maastavetoa 80kg kuormalla treeneissä. Aikaisempi kuorma on ollut 40-50kg paikkeilla. Samoin soudussa tangolla sarjapainot huitelee helposti 50-60kg nurkilla kun hakkaan selkää. Teen sitä tosin hieman enemmän pystyssä ettei alaselkä rasitu liikaa ja se myös mahdollistaa isommat sarjapainot. Eli tekniikasta riippuen painoja on saanut lisäillä jonkin verran lisää ja erikoistekniikoilla vastaavasti niitä sitten saa pudotella.

Kaikin puolin viimeisen 10 viikon aikana oon oppinu ihan saakelisti mitä siellä punttisalilla oikeasti tehdään. Treenaamisen ei kuulu näyttää kivalta ja helpolta, tekniikoiden ei kuulu aina näyttää järkeviltä ja olenkin muutamaan otteeseen kerännyt salilla katseita näistä :D Ohjelmat kun eivät ole perus: "Ylätalja 3 sarjaa 10-12 toistoa, kulmasoutu käsipainoilla 3 sarjaa 10-12 toistoa jne." vaan ne ovat ihan jotain muuta. Lisäksi opin, että tuntumahomostelu pitää unohtaa. Lihaksen hermottuminen kestää oikeasti kauan ja nyt vasta kahden vuoden jälkeen ja kunnon salivarusteiden avulla sain ylätaljankin puremaan selkään kunnolla ilman, että hauis tmv. tekee töitä. Kyllä tässä koko ajan oppii uutta!

Viikon päästä sitten takaisin treenien pariin ja salikassin saan hakea vaatehuoneen perältä taas käyttöön 8)



All Out loppuu

15. toukokuuta 2017
Viimeiset viikot All Outin parissa ovat olleet erittäin tiukkoja ja treenit todella rankkoja! Bull on kyllä laittanut koville eikä treenin jälkeen kyllä ole ollut enää mehuja hirveämmin tehdä yhtään mitään. Etenkin nyt viimeinen viikko on sen verran kovaa tykitystä, että ensi viikon lepo tulee ihan varmasti tarpeeseen!

Kävin valmentajankin jutulla jokin aika sitten ja puhuttiin mihin suuntaan olisin kroppani puolesta lähdössä. Päätös tehtiin Body Fitness- lavoista ja ensimmäinen työmaa on olkapäät. Niitä olen nyt ahkerasti rakentanut pari kertaa viikossa ja kaikkia muita osa-alueita treenaan kerran viikkoon. Diettaaminen on ehdottomasti kielletty, sillä nyt tarvitaan sitä massaa tähän ruotoon ja kyllä se viimenenki rasva palaa siinä samalla kun lihasmassan määrä kasvaa! Jotenkin tuossa välissä oli semmonen kevyt kolme viikkoa yhtä takkuamista syömisten kanssa ja treenit eivät huvittaneet. Kunnon motivaatiolasku mutta onneksi siitä tuli selvittyä eikä nyt taas ole mitään ongelmia! Ruuat tulee syötyä ja treenit tehtyä joten no problem!




Tässä välissä sekoitti myös työmatkani Norjaan, missä mulla ei ollu mitään vaikutusvaltaa ruokien suhteen ja joutui soveltamaan, mutta pahimmilta mokilta tuli vältyttyä ja syömiset pysy suhteellisen kurissa sielläkin. Ruuat kun tuli firman puolesta niin siinä ei hirveästi ole valinnanvaraa tai sitten piti olla syömättä ja se ei ollut vaihtoehto! Kaikinpuolin koulutusreissu oli oikein antoisa ja Norja on erittäin kaunis maa! Tekisi mieli mennä sinne joskus ihan viikonlopuksi, koska lentomatka kesti vain reilu tunnin Helsinki-Vantaan lentoasemalta Osloon.

Joka tapauksessa mun elämä ei muutu mitenkään vaikka virallinen All Out päättyy. Ruuat pysyy samanlaisena ja reenit valmentaja tekee edelleen parin viikon välein uusiksi, joten mikäs tässä. Ei sen kummosempaa muutosta. Kun tämä motivaatio pysyy taas ylhäällä niin ei ole mitään hätää. Hieman on ollut ikävä aamutreenejä, joten ajattelin ne ottaa taas mukaan kun kesä tulee! Viime kesänä tykkäsin tehdä ulkona HIIT-treenejä, joten aion tehdä niitä myös tänäkin kesänä välillä. Kesän aikana tulee myös salin vaihto eteen kun nykyinen salisopimus loppuu ja etsin vähän itseäni kehittävämmän vaihtoehdon 8)


R.I.P iPhone

2. toukokuuta 2017
Silloin kun 5S aikanaan julkaistiin, ostin silloin ensimmäisen iPhonen ja olen siitä lähtien kolunnut jokaisen ompun siitä välistä läpi. Koska teen töitä puhelinalalla, luonnollisesti minua kiinnostaa kaikki uusi ja ihmeellinen älypuhelinten suhteen. Viimeisin luurini iPhone 7 plus oli muuten ihan jees, mutta 6S verrattuna se ei tuonut mitään maata mullistavaa sekä se oli tietenkin tuttu ja turvallinen käyttää. Kun kuulin ensimmäisen kerran Samsungin uudesta lippulaivasta, olin hieman jo kiinnostunut mitä se toisi tullessaan.

Perjantaina 28.4.2017 Samsung aloitti vapaan myynnin uuden S8 suhteen ja meikä käytti tilaisuuden hyödyksi ja vaihdoin puhelimen parempaan. Taskussa pyörii nyt Samsungin uunituore S8+, mikä on kahdesta uudesta luurista isompi versio. En tykkää pienistä puhelimista ja siksi käytinkin pitkään iPhonesta aina plussamallia. Nähtyäni demo-version S8+ -puhelimesta leikittelin ajatuksella jos vaikka vaihtaisi puhelinta. Niin siinä sitten kävi, että heti myynnin aloituspäivänä omppu vaihtui sampan leiriin.





Andoidin käyttis ei ole ollut mun suosikki oikeastaan ikinä, mutta uusi päivitys on paljon kivempi ja mukavampi käyttää. Kameroissa ei ole jo Huawein sekä ompun tapaan tuplakameraa, mutta tykkään kuvien laadusta enemmän kuin mitä 7+ sain aikaiseksi. Tallennustila 64 GB meinasi jäädä pieneksi työnnettyäni iPhonen 50 GB tavaraa uuteen luuriin, mutta muistikortti pelasti meikäläisen tältäkin ongelmalta. Kaikinpuolin olen erittäin tyytyväinen uuteen luuriin ja en kadu tämän ostoa. Nyt kun se vielä eläisi pitkään niin kaikki on hyvin. Ja onhan se nyt herran isä kaunis! Värinä mun luuri on Orchid Gray eli hieman violettiin taittava väri! Samsungin leiristä omistin aikanaan S2+ mallin ja se oli mikä oli enkä sen jälkeen olekaan omistanut samppaa. Nyt on pakko todeta, että tämä puhelin oli kyllä erittäin hyvä ostos! Kelpaa nappailla kuvia yms 8) Etukameralla saa myös parempia kuvia kun se ei ole niin rakeinen mitä iPhonessa. Isot pisteet siitä!

Huomenna aamulla lähden Norjaan työreissulle ja palailen Suomen kamaralle perjantaina. Katsellaan mitä ilkeyttä saadaan sitten naapurimaassa aikaiseksi!