Social Media

Pillereillä nopeasti rantakuntoon?!

25. toukokuuta 2017
Kuulun Facebookissakin useampaan erilaiseen yleiseen ryhmään missä jengi keskustelee keskenään ihan kaikesta maan ja taivaan väliltä. Viimeisen kuukauden aikana eniten on pinnalla ollut kesän rantakondis! Palstoilla kysytään neuvoa mahdollisimman nopeasta painonpudotuksesta, mutta samaan hengenvetoon kerrotaan ettei voi syödä sitä tätä ja tuota eikä liikunta ole vaihtoehto. Vinkkejä on ollut hiilarin pois jättämisestä ihmepillereihin sekä superdieetteihin, joilla saa 10kg parissa viikossa pois.

Eniten mua kauhistuttaa tää, miten radikaaleja toimenpiteitä ollaan valmiita tekemään ja saadaan sillä se kroppa sekaisin. On totta että parissa viikossa voi lähteä paljon kiloja pois jos ylipainoa on merkittävästi, mutta lähes aina se on nestettä mikä poistuu kehosta ensin. Itse rasvan palaminen on todella hidasta ja sen takia siihen sikspäkkikuntoon ei oikeasti pääse ihan parissa viikossa. Otetaanko huomioon myös se, että jos varsinaisen rasvan alle ei ole kehitetty lihaksia - miltä se kroppa sitten näyttää kun rasva poltetaan päältä pois? Sieltä ei silloin kuoriudu pyöreää pakaraa, sikspäkkiä ja timmiä olemusta. Lopputulos lähes poikkeuksetta muistuttaa kuivan kesän oravaa ja harvempi nainen ihannoi kyseistä olemusta. 

Mun mielestä turhin neuvo on heti kättelyssä aloittaa radikaalit toimenpiteet ja kauheassa bodyshaming tilassa jättää hiilarit pois ruokavaliosta ja alkaa urheilla kuin hullu 7krt viikossa. Kyllä varmasti tälläkin saa jotain aikaan, mutta mites sitten kun halutaankin palata siihen normaaliin arkeen(koska ei edellä mainittua rääkkiä kukaan normaali ihminen kovin kauaa jaksa) ja otetaankin taas hiilarit kerralla takaisin ruokavalioon? Kroppa imaisee tällöin kaiken itseensä vallitsevan aliravitsemustilan takia eikä sekään tee hyvää. Puhutaan siis siitä, että laihdutetut kilot tulevat myös nopeasti takaisin eli jojolaihduttamisesta.



Rasvan palamiseen vaikuttaa myös se, mikä sun tausta on ja miten sun aineenvaihdunta oikeasti pelaa kropassa. Tää esimerkiksi monesti kertoo myöskin siitä, miksi joku saa nopeammassa ajassa parempia tuloksia kuin toinen. Naiset syyllistyy lähes aina ikuiseen dieettaamiseen eli liian vähän ruokaa ja liikaa aerobista/treeniä. Käsi myös nousee tässä omallakin kohdalla, sillä olen myös syyllistynyt tähän! Jatkuvan aliravitsemustilan seurauksena on luonnollista, että keho jemmaa vähäisetkin ravintoaineet kroppaan ettei se kuihdu eivätkä kropan toiminnot pysähdy. Miksi keho luopuisi mm. varastoituneesta rasvasta ja nesteestä, jos se on oppinut ettei niitä saa ravinnon kautta?

Eniten mulla itelläni sattuu sieluun sanat karppaus ja hiilaripelko. Omassakin lähipiirissä on karppausta moni kokeillut ja tuloksiakin on tullut - siihen asti kunnes ovat alkaneet syömään taas hiilareita. Hiilari on treenaavalle ihmiselle välttämättömyys, koska se on just se polttoaine millä sä jaksat treenata. Sekä kuka normaali ihminen haluaa olla ilman hiilareita loppuelämänsä? En minä ainakaan. Hiilarista saisi tähän kehitettyä erittäin kattavan selityksen miten se kropassa toimii mutta koitan pitää tämän mahdollisimman suomenkielisenä. Fakta on myös se, ettei niillä kahden pienen perunan hiilarimäärillä kukaan jaksa punttia nostaa ja lihasta kehittää. Myös vastaväite: "Hiilihydraatti turvottaa" on täysin puppua. Kropan pystyy totuttamaan isoihin ruoka- ja hiilarimääriin, mutta se vaatii oikeasti aikaa. Tottakai ruoka-aineallergiat ovat erikseen ja jos jokin tietty ruoka-aine turvottaa vimmatusti sekä aiheuttaa ongelmia ruuansulatuksessa, ei sitä tietenkään pidä käyttää!




Sitten nämä otsikon ihmepillerit! Laihdutuspillereiden idea on potkaista kropan aineenvaihduntaa käyntiin jos se on tukossa vääränlaisesta ruokailurytmistä, huonosta ruokavaliosta sekä liikkumattomuudesta. Ne eivät polta rasvaa suoraan eivätkä kasvata Kim Kardashian peppua. Siksi monesti dieetteihin kuuluu aamulla tyhjän vatsan aerobisia ja/tai näitä pillereitä joissain tapauksissa auttamaan sitä kehon toimintaa. Joillekin näistä voi tulla pahoinvointia, ruuansulatusongelmia, vatsaoireita tms. ja näiden käyttökin mielestäni pitäisi tulla pt:n toimesta treenaajalle tai sitten pitää tietää mitä on tekemässä.

Se miten homma pitäisi aloittaa on yksinkertainen:

1. Jos olet ihan aloittelija, ota PT! Se raha minkä siihen laitat, maksaa ittensä kyllä takaisin! Sekä kroppa kiittää myöhemmin!

2. SYÖ! Älä kitsastele ruuan kanssa!

3. Jos treenaat, treenaa kovaa! Etsi laji mistä pidät! Jos treenaat salilla, treenaa samalla lailla kuin kehonrakentajaukot salin nurkassa.

4. Lepää. Lihas kasvaa levossa sekä kropan hermotus tarvitsee lepoa. Pidä säännöllisesti lepoviikko.



Rasva ei ole tullut kehoon yhdessä yössä, eikä se myöskään tule lähtemään yhdessä yössä!

Post Comment
Lähetä kommentti