Social Media

Vihdoin blondi!

29. lokakuuta 2017
Kesällä aloitinkin mun tumman tukan vaalentamisen kohti vaalempaa. Pitkä tumma letti on ollut mun tavaramerkki niin kauan kuin muistan. Silti joka kerta kun näin jollain vaalean tukan - mun ois pitäny saaha se itelleni välittömästi! Pitkään mä mietin ja havittelin vaaleampaa ilmettä mut nyt mä lopullisesti oon tullut lopputulokseen mikä tyydyttää mua edes vähän aikaa. Välillä mä muistelen haikeudella mun mustaa tukkaa ja ikävöinkin sitä. Sitten heräänkin todellisuuteen ja muistan miten tuskainen tämä matka on ollut saada vaaleat hiukset niin, että ne ovat myös vielä päässä. Tummien hiusten tyven värjääminen oli joka kuukausi aina vakio toimenpide, sillä vaalea tyvikasvu näytti aina siltä kuin olisin alkanut kaljuuntua...not very cute.


Miten aloittaa salilla käynti?

23. lokakuuta 2017


Itse kun aloitin salilla käynnin kolme vuotta sitten, olin aivan hukassa. Luojan kiitos avomieheni minut sinne itse houkutteli ja suurin piirtein maanitteli ostamaan salikortin. Ostin itse määräaikaisen sopimuksen vuodeksi, että saisin motivaation pidettyä yllä. 50e kuukaudessa salimaksuun on sellainen summa, että ihan varmasti sinne tulee mentyä vaikka väkisin. Eniten minua jännitti miten siellä toimitaan, teenkö jotain väärin ja miten ihmeessä opin kaikki ne laitteet ja härvelit. Ensikertalaisena kun salille menet, se tavara-ja ihmispaljous tulee suoraan päin näköä. Laitteita, kiekkoja, painoja sekä peilejä on joka nurkassa ja niillä pitäisi jotain osata tehdä. Apua!

Jos menet ensimmäistä kertaa ikinä puntille - ota mukaan kaveri, joka on käynyt salilla pidempään ja joka tietää, miten siellä treenataan. Jos tähän ei ole mahdollisuutta, usein salille liittyessäsi saat ilmaisen opastuksen salin sisältöön ja laitteisiin. Kannattaa ottaa myös pari PT tuntia, mikäli et ole ikinä salilla treenannut eikä ole kokenutta kaveria saatavilla. Tällöin varmistat turvallisen treenaamisen loukkaamatta itseäsi ja saat hyvän startin treenaamiseen. Minua opetti tekniikoiden saloihin mieheni, joka osasi neuvoa oikeat tekniikat alusta asti ja olen siitä hänelle vielä tänäkin päivänä niin kiitollinen.

Entäs kun siellä on niitä fitness-muijia, voimannostajia ja bodareita? Voin lyödä 100e vetoa ettei ketään kanssapunttaajaa kiinnosta kenenkään tekemiset jos joku nyt vähän tekee miten sattuu. Itsekin menen salilla luurit päässä niin omissa maailmoissa, että en monesti tunnista edes tuttuja ennen kuin he ottavat olkapäästä kiinni. Kaikki ovat joskus aloittaneet nollasta salilla käynnin, joten ei kenelläkään ole varaa sanoa etteikö ensikertalainen saisi harjoitella rauhassa. On hienoa, että saliharrastus kiinnostaa ja siitä halutaan opetella uusia asioita. Sitä paitsi, jos sinulla tulee tenkkapoo etkä osaa säätää jotain laitetta, mikä estää sua vetäisemään kokeneempaa hihasta? Vaikka me ollaan suomalaisia, pitää silti uskaltaa kysyä rohkeasti. Muistan itsekin aloittelijana kun tein maastavetoa enkä saanut kiekkoja ujutettua irti tangosta, tuli vieressä treenaava herrasmies ystävällisesti auttamaan kun vain pyysin. Nykyisellä salillani on myös ns. treenituttuja, jotka tulevat juttelemaan välillä ja kyselemään kuulumisia vaikken edes tiedä heidän nimiään.


Nyt on sitten kortti ostettu, pari ensimmäistä kertaa on takana ja homma tuntuu ihan kivalta. Mites sitten jatkossa? Mieti sun tavoite. Kun määrität tavoitteen itsellesi, muuttuu sun tekosyyt itseasiassa syyksi mennä sinne treenaamaan. Joillekin on helpompaa laittaa jokin iso tavoite ja toisille on helpompi laittaa pieniä välietappeja. Haluatko muokata kehoa kasvattaen lihasmassaa vai onko tarkoituksesi polttaa pelkästään rasvaa? Kaikki nämä vaikuttavat siihen mitä siellä pitää tehdä, jotta tavoite saavutettaisiin. Istu siis rauhassa alas ja mieti asiaa. Tavoite voi myös olla pelkästään, että elämäntavat muuttuvat terveellisemmäksi tai haluat vastapainoa istumatyölle. Jokaisella se on erilainen! Itselläni se on lihasmassan kasvattaminen, joten saliohjelmani ja ruokavalioni on tehty sen mahdollistamiseksi.

Salitreenaaminen vaatii myös varusteita eivätkä toimistovaatteet ihan sovellu moiseen ryskämiseen.  Päälle kannattaa valita joustavat ja mukavat vaatteet, joissa sinun on mukava olla ja liikkua. Niiden pitää olla juuri sellaiset mistä itse pidät eikä niiden tarvitse olla viimeisimmän Nike:n syysmalliston antia. Tarvitset myös sisäliikuntaan sopivat kengät, juomapullon ja pienen pyyhkeen. Kengät antavat tukea ja pitoa esimerkiksi kyykyissä ja jalkaprässissä missä pelkästään sukka voi luistaa levyltä pois. Juomaksi riittää vesi ja pienellä pyyhkeellä voit suojata laitteita tai pyyhkiä hikeä laitteista seuraavaa treenaajaa varten.

Nyt kun meillä on kamppeet, salikortti ja jonkinlainen ohjelma kasassa, on meidän laitettava yksi asia vielä kuntoon. Ruokavalio! Jos itselläsi ei ole hajuakaan miten pitää syödä, kannattaa maksaa siitä ammattilaiselle. Monet ruokavaliot maksavat vain muutaman kympin jossa se räätälöidään asiakkaalle sopivaksi. Jos haluat kehittyä ja saada muutosta entiseen, on sun tehtävä muutoksia vanhoihin tapoihin. Ne ei välttämättä ole kivoja asioita ja vaativat totuttelua mutta se on vain kärsittävä. Lihas ei kasva ilman oikeanlaisia rakennusaineita etkä sä jaksa treenata ilman energiaa. Monesti kun halutaan sitä pyöreämpää pakaraa tai kiinteämpää keskivartaloa, ei ymmärretä sen olevan sama asia kuin kehonrakennus. Jos sä haluat sen pyöreän pepun, sun pitää syödä ja treenata oikein. Suomeksi se tarkoittaa sopivassa suhteessa treeniä ja lepoa sekä tietynlaista ruokavaliota.


Yksi asia mikä tuntuu olevan aina yllätys on lihaskipu seuraavana päivänä. Kun lihaksia rasitetaan uudella tavalla on normaalia, että ne kipeytyvät. Harvoin ne kuitenkaan menevät niin kipeäksi etteikö pystyisi arjessa toimimaan. Lihas tottuu kyllä rasitukseen, mutta jos haluaa kehittyä - on lihastakin rasitettava uusilla tavoilla ;) Näin kolme vuotta itsekin salilla säännöllisesti käyneenä sain lauantaina PT:n johdolla selkäni niin tukkoon, että tuoliin nojaaminen tekee pahaa. Alussa ei kuitenkaan tarvitse itseään niin loppuun vetää ettei olo ole kuin hakatulla. Tähän kohtaan lisätäkseni, treenattu lihas kerää myös nestettä kehoon, joten painosi voi nousta saliharrastuksen alussa useammankin kilon. Älä siis säikähdä tätä kehosi reaktiota, vaan seuraa peilikuvaa ja mittanauhan tuloksia.

Viimeisenä kohtana sanoisin, että hyödynnä netin ihmeellistä maailmaa. Netti on täynnä harjoitusohjelmia, treeniliikkeitä, videoita yms. Joten kun vedät sitä aamupuuroa niin pistä Youtubesta vaikka Ristiotteen jätkien video pyörimään ja katso heidän vinkkejä treenaamiseen. Ei ole mitään pahaa jos et halua näyttää samalta kuin kireät muijat fitness-lavalla mutta treenata voi ihan peruskunnon ylläpitämiseksi. Onhan se kivempi toimia arjessa kun on kroppa mikä toimii ja jaksaa. Itse en ainakaan kaipaa enää sitä väsynyttä oloa, mikä seurasi jatkuvasti sokerin mättämisestä ja liikunnan puutteesta. Joten ensi kerralla kun vähän emmit salille lähtöä, voit miettiä sitä ettet häviä yhtään mitään kun sinne treenaamaan lähdet. Sä vaan voitat siinä yhtälössä.


Varo, tähän harrastukseen voit jäädä koukkuun ;) 



psst...jos haluat seurata arkeani, muista seurata mua snäpissä @tessavain ;) 


Terveellinen ruoka on kallista!

11. lokakuuta 2017
Legendaarinen lause. Ihan kokeilun, huvin ja urheilun vuoksi ajattelin julkaista mun VIIKON kauppalistan laskelmineen, mikä sisältää 5 ateriaa per päivä. Lisäravinteita en tähän nyt laske, koska ne pyörivät ainoastaan treenin ympärillä. Samoin vitamiinit jätin laskematta. Miten paljon mun kokoinen nainen 166cm/67kg tarvii safkaa, että pysytään kivasti plussalla keräämättä rasvaa? Tässä pitää nyt ottaa huomioon, että teen kahta työtä missä seistään ja liikutaan koko ajan sekä teen 4-5 kovaa punttitreeniä viikossa. Tässä on mun viimeisin kauppalista:



Naudan 10% jauheliha 750g 6,89e
Broilerin rintafilee 1kg 9,89e
Kananmunia 2pkt n. 3,00e
Banaania 2kg n. 3,00e
Baby Porkkanoita 5pss 5,15e
Paprikaa 4kpl 5e
Kurkkua 5kpl yht. 1,60e (tällä hetkellä kun kirjoitan tätä oli Prismassa 1e/1kg)
Pakastevihannekset 1pss 450g 2,50e/pss
Sokeroimaton mehukeitto 3prk 7,50e
Laktoositon maitorahkaa 14prk 13,72e
Maistuvampi kaurapuuro 1prk 1,39e
Perunapussi 2kg 1,39e
Riisiä 1kg 2,49e
Omena-mustikka-vadelma piltti 14kpl 3,92e
Maapähkinävoita 1prk 3,89e

Koko laskun summa on aika tarkalleen 72,43e. Aika tarkalleen n. 10,34e/pvä. 

Miten sitten säästää ruokalaskussa? Sorruin itse suhteellisen pitkään hankkimaan mm. lounaani joka ikinen päivä suoraan kaupasta. Ostin lähes aina salaattia, karjalanpiirakoita, rahkaa yms. Monesti lasku reissulta oli 10e. Ai pieni summa? Entäs kun olet sen 6 päivää viikossa töissä? Laskun loppusumma on pyöreä 60e=240e kuukaudessa. Tuonkin rahan voi käyttää kaikkeen muuhun kuin kalliisiin salaatteihin ja nekin voi kaikki tehdä itse. Ratkaisu on siis tehdä ne ruuat kotona valmiiksi ja napata vain jääkaapista mukaan. Teen usein 4 päivän ruuat kerralla, joten mun ei tartte keittiössä muuta tehdä kuin aamu-ja iltapalat. Kaikki on valmiina punnittuna purkeissa eikä tartte alkaa ihmetellä kiireessä mitäs sitä lounaalla sitten söisi?

Mun ruokalaskussa on myöskin tuotteita, jotka pystyy ns. kilpailuttamaan ja ostamaan halvempana. Esimerkkinä mm. laktoositon maitorahka on mun mahalle sopivaa, joten syön siksi ainoastaan sitä ja se on myös kalliimpaa kuin perinteinen rahka. Samoin kaurapuuroa saa ison lootan monesti alle eurolla, mutta syön tuota tiettyä maun takia. Kaikki tämmöset pystyy kyllä sovittamaan niin, että lasku ei ole niin korkea kuin mitä minun tapauksessani. Loppupeleissä ruoka on iso osa mun arkea ja ruuan on oltava ennen kaikkea HYVÄÄ - se on sellainen asia mistä en tingi.


Nyky-yhteiskunnassa helpotetaan kaikki eineksistä lähtien ja musta tuntuu, että ruuan arvostus on laskenut. Eikä arvosteta itseä ollenkaan vaan kiskotaan karkkia joka ilta ja syödään huonosti. Itsekin söin pitkään nopeasti tehtäviä safkoja, eineksiä yms ja ihmettelin vielä päälle kun koulusta/töistä tultaessa oli vedettävä päikkärit. Saatika se miksi paino ei tippunut kun liikuin mielestäni paljon tai se, että saatoin helposti nukkua iltapäivä neljään asti. Sitä oikeasti hyvän ruuan merkitystä ei ymmärrä ennen kuin sen itse itselleen kokeilee. Kaikki ei toimi kaikilla, mutta se variaatio minkä saat toimimaan omalla kropallasi on se optimi. Laadukas ruoka maksaa, mutta mielestäni oma keho on sen arvoinen ettei sille kelpaa muu kuin hyvälaatuinen safka. Suolaa, rasvaa ja sokeria täynnä olevien mättöjen syöminen on sama asia kuin tuhoaisit kropastasi pienen osan joka kerta. Korostan kuitenkin, että silloin tällöin herkuttelu on täysin ok eikä se haittaa mitään, mutta jokapäiväinen herkuttelu ei ole ok. Aikuinen ihminen ei sitä karkkia ja pullaa päivittäin tarvitse. Jos pelkästään perusrunko on ruokailuissa kunnossa - ei tarvitse missään vaiheessa turvautua dieetteihin, pussikeittoihin, mehupaastoihin yms. Joka kerta näen punaista kun joku mainitsee jonkun edellä mainituista.

Etenkin kun nyt syksy on täällä ja varmasti on kivempaa olla kotona kuin lenkkipolulla, on ravinto entistäkin tärkeämpää. Osasyy siihen on myös vähenevä auringonvalo, joten jaksaminen pimeässä on taas iso asia meidän arjessa. Hyvä ja laadukas ruoka auttaa jaksamaan enkä usko, että kenelläkään on mitään sitä vastaan.



Ihanaa syksyä kaikille! :)