Social Media

Miten aloittaa salilla käynti?

23. lokakuuta 2017


Itse kun aloitin salilla käynnin kolme vuotta sitten, olin aivan hukassa. Luojan kiitos avomieheni minut sinne itse houkutteli ja suurin piirtein maanitteli ostamaan salikortin. Ostin itse määräaikaisen sopimuksen vuodeksi, että saisin motivaation pidettyä yllä. 50e kuukaudessa salimaksuun on sellainen summa, että ihan varmasti sinne tulee mentyä vaikka väkisin. Eniten minua jännitti miten siellä toimitaan, teenkö jotain väärin ja miten ihmeessä opin kaikki ne laitteet ja härvelit. Ensikertalaisena kun salille menet, se tavara-ja ihmispaljous tulee suoraan päin näköä. Laitteita, kiekkoja, painoja sekä peilejä on joka nurkassa ja niillä pitäisi jotain osata tehdä. Apua!

Jos menet ensimmäistä kertaa ikinä puntille - ota mukaan kaveri, joka on käynyt salilla pidempään ja joka tietää, miten siellä treenataan. Jos tähän ei ole mahdollisuutta, usein salille liittyessäsi saat ilmaisen opastuksen salin sisältöön ja laitteisiin. Kannattaa ottaa myös pari PT tuntia, mikäli et ole ikinä salilla treenannut eikä ole kokenutta kaveria saatavilla. Tällöin varmistat turvallisen treenaamisen loukkaamatta itseäsi ja saat hyvän startin treenaamiseen. Minua opetti tekniikoiden saloihin mieheni, joka osasi neuvoa oikeat tekniikat alusta asti ja olen siitä hänelle vielä tänäkin päivänä niin kiitollinen.

Entäs kun siellä on niitä fitness-muijia, voimannostajia ja bodareita? Voin lyödä 100e vetoa ettei ketään kanssapunttaajaa kiinnosta kenenkään tekemiset jos joku nyt vähän tekee miten sattuu. Itsekin menen salilla luurit päässä niin omissa maailmoissa, että en monesti tunnista edes tuttuja ennen kuin he ottavat olkapäästä kiinni. Kaikki ovat joskus aloittaneet nollasta salilla käynnin, joten ei kenelläkään ole varaa sanoa etteikö ensikertalainen saisi harjoitella rauhassa. On hienoa, että saliharrastus kiinnostaa ja siitä halutaan opetella uusia asioita. Sitä paitsi, jos sinulla tulee tenkkapoo etkä osaa säätää jotain laitetta, mikä estää sua vetäisemään kokeneempaa hihasta? Vaikka me ollaan suomalaisia, pitää silti uskaltaa kysyä rohkeasti. Muistan itsekin aloittelijana kun tein maastavetoa enkä saanut kiekkoja ujutettua irti tangosta, tuli vieressä treenaava herrasmies ystävällisesti auttamaan kun vain pyysin. Nykyisellä salillani on myös ns. treenituttuja, jotka tulevat juttelemaan välillä ja kyselemään kuulumisia vaikken edes tiedä heidän nimiään.


Nyt on sitten kortti ostettu, pari ensimmäistä kertaa on takana ja homma tuntuu ihan kivalta. Mites sitten jatkossa? Mieti sun tavoite. Kun määrität tavoitteen itsellesi, muuttuu sun tekosyyt itseasiassa syyksi mennä sinne treenaamaan. Joillekin on helpompaa laittaa jokin iso tavoite ja toisille on helpompi laittaa pieniä välietappeja. Haluatko muokata kehoa kasvattaen lihasmassaa vai onko tarkoituksesi polttaa pelkästään rasvaa? Kaikki nämä vaikuttavat siihen mitä siellä pitää tehdä, jotta tavoite saavutettaisiin. Istu siis rauhassa alas ja mieti asiaa. Tavoite voi myös olla pelkästään, että elämäntavat muuttuvat terveellisemmäksi tai haluat vastapainoa istumatyölle. Jokaisella se on erilainen! Itselläni se on lihasmassan kasvattaminen, joten saliohjelmani ja ruokavalioni on tehty sen mahdollistamiseksi.

Salitreenaaminen vaatii myös varusteita eivätkä toimistovaatteet ihan sovellu moiseen ryskämiseen.  Päälle kannattaa valita joustavat ja mukavat vaatteet, joissa sinun on mukava olla ja liikkua. Niiden pitää olla juuri sellaiset mistä itse pidät eikä niiden tarvitse olla viimeisimmän Nike:n syysmalliston antia. Tarvitset myös sisäliikuntaan sopivat kengät, juomapullon ja pienen pyyhkeen. Kengät antavat tukea ja pitoa esimerkiksi kyykyissä ja jalkaprässissä missä pelkästään sukka voi luistaa levyltä pois. Juomaksi riittää vesi ja pienellä pyyhkeellä voit suojata laitteita tai pyyhkiä hikeä laitteista seuraavaa treenaajaa varten.

Nyt kun meillä on kamppeet, salikortti ja jonkinlainen ohjelma kasassa, on meidän laitettava yksi asia vielä kuntoon. Ruokavalio! Jos itselläsi ei ole hajuakaan miten pitää syödä, kannattaa maksaa siitä ammattilaiselle. Monet ruokavaliot maksavat vain muutaman kympin jossa se räätälöidään asiakkaalle sopivaksi. Jos haluat kehittyä ja saada muutosta entiseen, on sun tehtävä muutoksia vanhoihin tapoihin. Ne ei välttämättä ole kivoja asioita ja vaativat totuttelua mutta se on vain kärsittävä. Lihas ei kasva ilman oikeanlaisia rakennusaineita etkä sä jaksa treenata ilman energiaa. Monesti kun halutaan sitä pyöreämpää pakaraa tai kiinteämpää keskivartaloa, ei ymmärretä sen olevan sama asia kuin kehonrakennus. Jos sä haluat sen pyöreän pepun, sun pitää syödä ja treenata oikein. Suomeksi se tarkoittaa sopivassa suhteessa treeniä ja lepoa sekä tietynlaista ruokavaliota.


Yksi asia mikä tuntuu olevan aina yllätys on lihaskipu seuraavana päivänä. Kun lihaksia rasitetaan uudella tavalla on normaalia, että ne kipeytyvät. Harvoin ne kuitenkaan menevät niin kipeäksi etteikö pystyisi arjessa toimimaan. Lihas tottuu kyllä rasitukseen, mutta jos haluaa kehittyä - on lihastakin rasitettava uusilla tavoilla ;) Näin kolme vuotta itsekin salilla säännöllisesti käyneenä sain lauantaina PT:n johdolla selkäni niin tukkoon, että tuoliin nojaaminen tekee pahaa. Alussa ei kuitenkaan tarvitse itseään niin loppuun vetää ettei olo ole kuin hakatulla. Tähän kohtaan lisätäkseni, treenattu lihas kerää myös nestettä kehoon, joten painosi voi nousta saliharrastuksen alussa useammankin kilon. Älä siis säikähdä tätä kehosi reaktiota, vaan seuraa peilikuvaa ja mittanauhan tuloksia.

Viimeisenä kohtana sanoisin, että hyödynnä netin ihmeellistä maailmaa. Netti on täynnä harjoitusohjelmia, treeniliikkeitä, videoita yms. Joten kun vedät sitä aamupuuroa niin pistä Youtubesta vaikka Ristiotteen jätkien video pyörimään ja katso heidän vinkkejä treenaamiseen. Ei ole mitään pahaa jos et halua näyttää samalta kuin kireät muijat fitness-lavalla mutta treenata voi ihan peruskunnon ylläpitämiseksi. Onhan se kivempi toimia arjessa kun on kroppa mikä toimii ja jaksaa. Itse en ainakaan kaipaa enää sitä väsynyttä oloa, mikä seurasi jatkuvasti sokerin mättämisestä ja liikunnan puutteesta. Joten ensi kerralla kun vähän emmit salille lähtöä, voit miettiä sitä ettet häviä yhtään mitään kun sinne treenaamaan lähdet. Sä vaan voitat siinä yhtälössä.


Varo, tähän harrastukseen voit jäädä koukkuun ;) 



psst...jos haluat seurata arkeani, muista seurata mua snäpissä @tessavain ;) 


Post Comment
Lähetä kommentti