Social Media

Paljon pitää syödä, että laihtuu?

25. tammikuuta 2018
"Jokainen laihtuu kun syö alle kulutuksen"

Jep jep, aloitetaan nyt tuolla legendaarisella lauseella, jonka jokainen maailman ihminen on varmaan kuullut ja se pitää paikkaansa. Koska tuntuu, että laihdutus-ja kuntoilubuumi on tällä hetkellä kovimmillaan ja salit ovat tukossa uusista treenaajista ajattelin puuttua asiaan, mitä näkee tällä hetkellä jatkuvasti somessa.



Pahimmillaan olen nähnyt ihmisten neuvovan toisilleen jopa 300-500kcal päiväsaannin dieettejä, koska halutaan pudottaa kymmeniä kiloja parissa kuukaudessa. Mikäli suunnittelet kyseistä pommia kehollesi, kysy itseltäsi miten pitkään haluat tulosten säilyvän? Haluatko jatkossa syödä ilman, että kaloreita tarvitsee laskea koko loppuelämän ajan? Olisiko kiva herätä aamulla pirteänä ja pysyä päivä energisenä? Haluatko syödä hyvin ilman stressiä siitä, sisältääkö ruoka nyt pastaa, leipää, perunaa vai ei?

Kehon elintoimintojen ideahan on pitää meidät hengissä. Me syödään ja juodaan sen takia, että järki juoksee ja jalat kantaa. Kun keholta otetaan elintoimintoja varten tärkeät asiat pois ja energiansaantia rajoitetaan niin paljon, että ollaan nälkäkuoleman partaalla, ei keho aio päästää mistään vararavinnosta enää irti. Lieköhän tuo ihmekään jos tässä kohtaa nuppia kiristää ja ajatus pyörii pelkästään Lidlin paistopisteen antimissa? Jossain vaiheessa se paino ei enää putoa kun kroppa pitää viimeisillä voimillaan kaikesta ravinnosta kiinni sekä jokainen suupala kertyy vyötärölle varastoon varmuuden vuoksi.  Miten se voi olla siis mahdollista??

Suoraan sanottuna, mitään tiettyä määrää ei ole olemassa minkä voisi jakaa: "Syö tämän verran ja laihdut 10kg!". Jokaisella ihmisellä on erilainen kroppa, erilainen aineenvaihdunta, jokainen liikkuu eri tavalla, osalla on raskas työ ja osalla ei, osa taas on laihduttanut paljon aikaisemmin ja yksi on syönyt enemmän kuin kuluttaa. Tällöin on aivan yksi ja sama mitä toinen ihminen syö, koska hän toimii eri lähtökohdilla kuin sinä. Mikäli haluat toimia yksin, täytyy sun miettiä omaa päivärytmiäsi ja sun liikuntatottumuksia. Sun tarvii tietää myös tavoite, mitä haluat. Ulkonäkökeskeinen treenaaminen ei kanna hedelmää, sillä se on vain sivuseikka kun muutetaan kokonaisuutta. Saavutettujen tulosten säilyttäminen myös vaatii töitä myös jatkossa. Jos nykyään elät pelkästään suklaalla mutta havittelet lihaksikasta, voimakasta ja hyvinvoivaa vartaloa - et voi jatkaa enää ikinä samaan malliin. Herkkuja voi toki syödä, mutta mielestäni ideaalitilanne on se kun voit sen suklaalevyn vetäistä huiviin ilman, että saat siitä morkkista tai se aiheuttaisi joka kerta paniikinomaista ruokien tarkkailua ja pelkoa safkaa kohtaan.


Mistä sitten tietää mitä syödä ja miten paljon? Jos asiasta ei ole käryäkään eikä ole myöskään uhrannut ajatustakaan sille, kannattaa maksaa ammattilaiselle siitä. Saat kerralla sulle sopivan ruokavaliorungon, mitä voit tuunata arjessa. On myös olemassa oikeasti laadukkaita nettivalmennuksia, joista saa varmasti myös apua eivätkä ne rasita kukkaroa. Olen kirjoittanut myös näiden nettivalmennusten toimivuudesta ja siitä lisää *TÄÄLTÄ*. Itse en henkilökohtaisesti edes uhraa ajatustakaan sille montako kaloria mun ruuassa on eikä se suoraan sanottuna myöskään kiinnosta. Enemmän mua kiinnostaa sarjapainojen progressiivinen kehitys sekä lihasten kehittyminen mun ruotoon. Se taas ei onnistu ilman ruokaa ;) Ja ruoka on vaan niin hyvää!!

On myös mahdollista kiinteyttää kroppaa ilman yhden yhtäkään dieettiä. Rasvaa voi polttaa myös plussakaloreilla, mutta se edellyttää kovaa, säännöllistä sekä suunnitelmallista treenaamista. Itse olen viimeisen kahden vuoden aikana dieetannut yhteensä neljä viikkoa ja loput ajasta olen syönyt yli kulutuksen. Siitä huolimatta mun kropasta on irronnut rasvaa ja lihaserottuvuus parantunut. Tämä ei ole se nopein tapa ja kyllä mullakin vatsamakkara muodostuu kun kumarrun tai istun, mutta entä sitten? Joka tapauksessa olipa kyse sitten kehon muokkaamisesta tai vain laihdutuksesta, on se ruokavalio tärkein. Puhtaasti syöminen edellyttää eineksien, valmiskastikkeiden, valmiiksi marinoitujen, pakastesafkojen jne. jättämistä pois sun ruokavaliosta. Kaikki tehdään itse eikä se todellisuudessa vie sen enempää aikaa kuin pakastepitsan heittäminen uuniin.


Jotenkin tuntuu, että edelleen se itsensä ruoskiminen pitää pintansa vuodesta toiseen eikä mitään herkkuja tai vapaasti syömistä itselleen sallita. Jos sulla on perusrunko kunnossa niin ei siihen pullaan, jätskiin, karkkiin tmv kuole. Kokonaisuus ratkaisee tässä asiassa. Jos sulla ei ole aikomustakaan tähdätä kilpaurheiluun niin turhaan sä stressaat kun istut kahvipöydän antimien ääressä. Kohtuus kaikessa. Herkkuja ei tarvitse joka ilta syödä, mutta joku lauantai-ilta voi hyvällä omallatunnolla vetää palan pitsaa ja levyllisen suklaata. Nam nam! Me eletään kuitenkin vain kerran täällä eikä kannata sen takia vain inhota itseään ja rasittaa kehoaan turhilla kitudieeteillä, pussikeittodieeteillä sun muilla. Kun sisällyttää omaan arkeensa puhdasta kotiruokaa sekä pari treeniä, pääsee sillä jo erittäin pitkälle. Dieettaamisesta ei monesti ymmärretä sitä, että myös dieetistä on kroppa palautettava normaaliin korkea hiilihydraattiseen ruokavalioon ja se on pitkä prosessi! Dieetin jälkeen kroppa on kuin sieni ja se kyllä imee kaiken safkan itseensä mitä se saa. Siksi mielestäni näiden dieettien kanssa ei kenenkään pitäisi ominpäin mennä leikkimään. Suomessa on paljon hyviä valmentajia ja Personal Trainereita, joten uskaltakaa irrottaa heille se muutama euro ja tekin saatte varmasti paljon takaisin.


Mahtavaa viikonlopun odotusta kaikille! 

Tästä mainitsin: "Toimiiko nettivalmennukset?" <-- KLIKKAA








BLOGIN ULKOASU MUUTTUU 9.1-31.1.2018

8. tammikuuta 2018

Blogin ulkoasu kokee muutoksen tuulia ja haluan tehdä muutokset rauhassa ja niin ettei minun heti tarvitse alkaa muokata ulkoasua. Onko muutos iso vai pieni? Sen näkee sitten. Sen aikaa blogini ei ole näkyvissä, mutta välittömästi kyllä laitan sen näkyviin kun saan sen valmiiksi. Pyrin saamaan työn valmiiksi kuun loppuun mennessä. En lopeta kirjoittamista tänne ja olenkin kirjoittanut paljon postauksia valmiiksi. Pudottelen niitä teille luettavaksi kun aukaisen taas blogin julkiseksi ;) 

Tästä vuodesta tulee bloginkin suhteen huikea! Teen sille vain pienen faceliftin ;) 


Älkää peljätkö, palaan kyllä!


Killerit treenimusat!

7. tammikuuta 2018
Nyt kun salit tulvii väkeä ja ihmiset lähtevät liikkumaan, on treenimusatkin aika kovassa huudossa. Mä en itse henkilökohtaisesti pysty treenaamaan ollenkaan ellei mulla ole luurit korvilla ja musiikkia tule mahdollisimman lujaa korville. Kummasti siitä saa myös lisäbuustia treeneissä kun kasaa itteensä voimaa musiikin kautta. Mä kuuntelen aika paljon ysärimusaa, kaikenmaailman jumputuksia, listahittejä sekä raskasta metallia. Mielestäni metallimusiikki toimii erittäin hyvin salilla ja usein kuuntelenkin In Flamesia, Children Of Bodomia, Amaranthea, Nightwishiä, Black Veil Bridesia...lista on loputon. Tästä kuitenkin jakoon teillekin tärppejä hyvistä treenibiiseistä mitä löytyy meikäläisen Spotify-listan syövereistä!!