Social Media

Mitä lisäravinteita käytän?

10. helmikuuta 2018


Lisäravinteet jakaa varmasti mielipiteitä. Jotkut eivät halua käyttää niitä ollenkaan, jotkut käyttävät joitakin tiettyjä, joillakin taas on joka ainoa kaappi kotona täynnä purkkia ja purnukkaa. Koulukuntia on erilaisia ja treenaajia on erilaisia. Näidenkin kanssa pitäisin ehkä maalaisjärjen käytössä ja vielä sen etteivät lisäravinteet ikinä korvaa oikeaa ravintoa. Kerron tässä postauksessa pääsääntöisesti käytössäni olevien lisäravinteiden käyttötarkoitusta, enkä paneudu mitenkään käyttömääriin, sillä ne vaihtelevat merkeittäin aika paljonkin. Näistä löytyy ihan varmasti lisää informaatiota Googlettamalla, mutta kerron tässä postauksessa sen mitä itse tiedän näistä lisäravinteista.


Heraproteiini-isolaatti


Isolaattimuodossa oleva heraproteiini on lähes puhdasta proteiinia. Tässä jauheessa laktoosi-, hiilihydraatti ja rasvapitoisuus on matala, jolloin proteiinipitoisuus on saatu korkeaksi. Isolaattimuodossa oleva heraproteiini myös imeytyy nopeasti kehoon treenin jälkeen, jolloin keho on vastaanottavainen eri ravintoaineille palautuakseen treenistä ja käyttääkseen ravintoaineita lihasten rakentamiseen. Isolaattimuotoinen hera on usein vatsallekin paljon parempi. 

BCAA&EAA


EAA sisältää välttämättömiä aminohappoja, joita keho ei pysty itse tuottamaan. Se vaikuttaa kehossa merkittävästi mm. lihassynteesiin sekä immuunijärjestelmän toimintaan. BCAA sisältämät aminohapot ovat merkittävässä osassa lihassynteesin aikana sekä usein puhutaan BCAA:n sisältävän "proteiinien kingiä" Leusiinia. Lihassynteesissä ja palautumisessa BCAA  on myös isossa osassa mukana. BCAA sekä EAA on minulla sekoitettuna suoraan treenijuomaan.


Supermass Supercarb


Supercarb on puhdasta hiilihydraattia. Sen ideana on lisätä suorituskykyä, kestävyyttä ja antaa myös energiaa itse treeniin. Koska hiilari on puhdasta, se myös imeytyy nopeasti heti nauttimisen jälkeen. Joskus olen kuullut huhuja, jopa suklaan kiskomisesta kesken treenin, mutta itse pitäydyn ehkä mieluummin juotavissa versioissa. Hiilari myös nopeuttaa lihasten palautumista treenin jälkeen. Lisään tätä yleensä suoraan treenijuoman sekaan ja sekä sitä voi myös käyttää palautusjuomassa. Käytin myös pitkään Fastin Vitargoa, mikä taitaakin olla yleisin treenihiilari ihmisten treenijuomissa.



Kreatiini

Tämän lisäravinteen idea on kuljettaa ravinteita lihaksille, nostaa suorituskykyä sekä tehostaa palautumista. Kreatiini sitoo itseensä erittäin vahvasti nestettä, jolloin kehonpaino voi nousta. Naiset usein karttavat tätä lisäravinnetta johtuen nesteen kertymisestä sekä joillakin on ilmennyt kasvoissa epäpuhtausongelmia. Itse tosin en ole huomannut mitään haittavaikutuksia ja olenkin käyttänyt kreatiinia jo parin vuoden ajan. Olen tähän mennessä käyttänyt kreatiinia ainoastaan palautusjuoman seassa.


Glutamiini

Kuuluu myös aminohappoihin. Se vaikuttaa kehossa mm. vastustuskykyyn sekä vatsan-ja suoliston toimintaan. Glutamiini auttaa myös tehostaa palautumista sekä korjaa pieniä lihasvaurioita. Itse olen huomannut tämän pitävän vatsani kunnossa kun käytän kuitenkin jonkin verran lisäravinteita. Tätä usein käytänkin palautusjuoman seassa.


C-ja D-vitamiinit

Näiden vitamiinien vaikutuksista voisi kirjoittaa tähän pitkänkin tarinan, mutta pidän tämän mahdollisimman selkeänä ja lyhyenä. Keskeisesti C-vitamiini vähentää väsymystä, edistää mm. raudan imeytymistä sekä edistää psykologisia toimintoja. Liikunnan suhteen sen merkitys korostuu etenkin immuunijärjestelmän ylläpidossa ja siksi sitä onkin hyvä käyttää jos treenaa kovaa.  D-vitamiini on taas vastaavasti elintärkeä luuston rakentumisen kannalta sekä se myös ylläpitää vahvasti lihasten toimintaa. 


Magnesiumsitraatti

Magnesiumin tehtävä on vaikuttaa lihasten ja hermoston hyvinvointiin. Se vaikuttaa merkittävästi esimerkiksi soluissa energian vapautumiseen, luustossa luukadon ehkäisyyn sekä mm. verenpaineeseen ja väsymykseen. Sitraattimuodossa oleva magnesium imeytyy paremmin kehoon ja sitä usein suositellaan käytettäväksi jos treenaa paljon.




Itse käytin pitkään pelkästään heraproteiinia palautusjuomana salitreenin jälkeen kun aloitin aikanaan salilla käynnin ja siksi mielestäni se onkin sellainen pussi mihin kannattaa panostaa, jos rasittaa lihaksia kunnolla. Jokainen suomalainen tarvitsee ruokavalion lisänä D-vitamiinia, sillä täällä pimeässä pohjolassa ei tuo aurinko oikein tykkää näyttäytyä. Itse haluan tehostaa lihaskasvua sekä palautumista kovista treeneistä enkä koe ollenkaan ongelmana lisäravinteiden käyttöä. Purkkien kyljessä lukee tarvittava annostus ja sitä kannattaakin noudattaa eli sen kummempaa ydinfysiikkaa ei näiden kanssa tarvitse. Tässä painaa sama asia kuin itse treenaamisessakin eli täytyy tietää mitä tekee ja miksi tekee. Pelkän palkkarin juominen treenin päätteeksi ei takaa sitä, että se lihas alkaa kasvaa räjähdysmäisesti. Pitää siis tehdä keittiössä ja salillakin jotain oikein tuloksien saamiseksi.


Mahtavaa viikonlopun jatkoa! 



LUE MYÖS EDELLINEN POSTAUKSENI: "PALJON PITÄÄ SYÖDÄ, ETTÄ LAIHTUU?"