Social Media

Dieetin alkufiilikset!

22. huhtikuuta 2018
Nyt se on vihdoin startannut! Dieetti on hyvässä vauhdissa tällä hetkellä sekä ruokavalio on treeniohjeita myöten tullut erittäin tutuksi. Ennen dieetin alkua odotin kuin kuuta nousevaa päivää, jolloin dieetti alkaa. Onhan tää jotain uutta ja jännää! Nyt meinaan tehdään lavakuntoa syksyksi!! Joku voi pitää hulluna, mutta myös toisaalta nautin myös hieman "vapaammasta" ruokavaliosta viimeisen parin viikon aikana. Kun preppasin sunnuntai-iltana safkoja seuraavaa viikkoa varten, mietin kyllä etten ihan niin tunnollisesti ole kyllä kyseistä hommaa tehnyt pitkään aikaan. Preppasin toki ruuat samalla lailla ennen dieettiä ettei se nyt varsinaisesti mitään uutta ole. Aikaisemmin kun preppasin ei joku 2-5g heitto nyt ollut niin justiinsa. Dieetin vedän niin sata lasissa, etten voi lavan takana jossitella yhtään mitään vaan kaikki mahdollinen on sitten tehty.


Ekan parin päivän aikana lähti kyllä pari kiloa nesteitä kropasta. Tämä tuli huomattua aamupainossa ja sen takia otinkin mielenkiinnosta painon ekana aamuna ja kolmantena aamuna. Muutenkin pöhötys on laskenut kropasta ihan jäätävästi. Oikeastaan on parempi olla kun ei ole koko ajan maha yhtä pullea kuin muutaman suklaalevyn, pitsan ja pullan jälkeen (Ai nam!!). Treenit ja ruokavalio ovat vaikuttaneet myös positiivisesti mun yöuniin. Nyt nukunkin yöt kuin tukki ja herään aamulla helposti. Aikaisemmin mun tapa oli selkeästi se, että vähintään neljän torkun ja puhelimen seinään heittämisen jälkeen nousin vasta ylös - nyt viimeisen parin päivän aikana olen herännyt heti ekaan hälytykseen ja noussut ylös.

Aamuaerobiset ovat tulleet myös kuviohin ja olen myös tehnyt aerobisia punttitreenien jälkeen. Nämä tuli itselleni isona muutoksena vanhaan, koska edelliset aerobiset olen tehnyt yli vuosi sitten. Olen tyytyväisenä lasketellut neljää - viittä punttia viikkoon viimeisen vuoden ja jättänyt lenkkipolkujen kuluttamisen muille siitä nauttiville. Nyt alkaa olla jo tuttu näky aamuisin kun ennen aamutoimia lähden koiran kanssa köpöttelylenkille. Onneksi dieetti etenee kohti kesää ja aamuaerobiset kesäaamuina ovat varmasti aivan mahtavia!!


Treenitehot on ainoa asia missä huomasin pienen negatiivisen vaikutuksen. Tietenkin tähän voi myös vaikuttaa viime viikon lepoviikko, mutta myös iso pudotus hiilarimäärissä on kyllä tehnyt tehtävänsä. Kyllä kieltämättä ymmärrän nyt myös pohdinnat siitä, että kisadieetti vaatii oikeasti päätä. Periaatteessa mua ei haittaa millään tavalla, että ruokavalio on tiukka ja treenimäärä on korkeampi kuin ennen. Tää on kuitenkin täysin mun oma valinta sekä tää on aivan uutta mulle. Aikaisemmin mun dieetit ei ole kestäneet hirveän kauan enkä varsinaisesti ole tarvinnut mitään välidieettiä missään kohtaa vaan valmentajat ovat laittaneet mut suoraan plussakaloreille.

Viikonlopun ajan olen nyt lepäillyt ja ladannut akkuja tulevaa työ-ja treeniviikkoa varten. Nyt alkaa kroppa olla aika palautunut tän viikon menoista ja kärsii huomenna vääntäytyä salille hakkaamaan selkää entistä leveämmäksi!!


Ei muuta kuin tehokasta treeniviikkoa kaikille!




Miten paransin tuntumaa treeneissä?

9. huhtikuuta 2018

Asia, mitä varmasti moni pohtii kun tunteja salilla on takana useampi eikä treeni tunnu menevän kohteeseen. Tiedän tuskan ja olen itsekin taistellut mm. selän, takaolkapäiden ja pakaroiden hermotuksen kanssa. Salilla kävijät usein puhuvat sanoista "hermotus" tai "hermottaminen". Miten tätä voi sitten parantaa tai miten sen pepun saa oikeasti kipeäksi ja selkään leveyttä? Moni varmasti treenaa yksin ja jokaisella treenikerralla ei ole sitä Personal Traineria vieressä kertomassa, mitä tulee tehdä. Tässä on vinkkejä jakoon, mitä olen itse käyttänyt omissa treeneissäni.

1. Ajattele työtä tekevää lihasta. Jos et ole perillä sun treeniohjelman liikkeistä, mitä lihasta niiden on tarkoitus kehittää, on nyt hyvä aika ottaa selvää. Treeniä helpottaa huomattavasti kun tiedät mitä lihasta vipunostot sivulle treenaavat tai mitkä lihakset työskentelevät kun vedät ylätaljaa leveällä otteella.

2. Keskity siihen, että lihas supistuu voimakkaasti liikkeen aikana. Kun teet hauiskääntöä niin mieti ensikerralla pysyykö ylhäällä hauis oikeasti supistuksessa vai pääseekö se luistamaan kun tuot tankoa alas? Ole rehellinen itsellesi - treenin kuuluu olla raskasta kohdelihakselle sekä sarjojen kuuluu päättyä epäonnistuneeseen toistoon.

3. Mielikuvaharjoittelu. Itselläni auttoi esimerkiksi pakaroiden treenaamisessa kun ajattelin pitäväni kananmunaa pakaroiden välissä ja sen täytyi myös pysyä siellä. Tämän vinkin luin joskus netistä ja voi jessus, että varmasti persikka kiittää!


4. Lämmittele kohdelihas huolella. Älä luista lämmittelystä vaan sun pitää tietää ennen salin puolelle menoa mitä lihaksia lähdet treenaamaan. Vältyt loukkaantumisilta ja treenikin menee paremmin perille.

5. Huolehdi tekniikoista. Ota selvää oikeasta suoritustekniikasta äläkä mene sieltä mistä aita on matalin. Ylätaljakaan ei varmasti ota selkään yhtään jos hauiksen sekä kropan painon voimalla vedät tangon alas sekä samaan aikaan sun ylävartalo on kasassa. Jos jokin liike on hankala - käytä aikaa sen opetteluun.

6.  Pudota sarjapainoja. Pienemmällä kuormalla on helpompi opetella tekniikat oikein kuin yrittää ladata liikaa rautaa tankoon. Kun tekniikka sujuu, voi rautaa alkaa lisätä.

7. Tärkeimmät nyrkkisäännöt usemmassa liikkeessä ovat keskivartalon tiukka tuki, rennot hartiat ja rinta pystyyn. Kokeilkaapa vaikka esimerkiksi seuraavassa selkätreenissä, ihan varmasti tuntuu eri tavalla kun ei hartiat kasassa vedä ylätaljaa ;)

8. Käytä lisävarusteita. Selkätreenissä mulla on aina Tafferit käsissä, eikä mun tarvitse miettiä pysyykö tanko hyppysissä. Hintaahan niillä on useampi kymppi, mutta omani ovat yli vuoden vanhat ja palvelleet loistavasti. Jalkatreenissä taas tukivyö auttaa pitämään keskivartaloa hallinnassa. Punnerrusliikkeissä taas käytän rannetukia pitämään rannenivelen suorassa. Oikeat varusteet auttavat huomattavasti kun sitä kroppaa lähdetään oikeasti rakentamaan.

9.  Kehonhuolto.  Jokaisen salitreenaajan ja urheilevan ihmisen pitää käydä myös hierojalla. Jumissa oleva lihas ei kehity eikä se myöskään ota treeneissä osumaa samalla lailla kuin hierottu lihas. Toki kroppaa voi hoitaa venyttelyllä sekä rullaamalla. Itse vain satun olemaan vähän liian laiska näihin hommiin ja ramppaan mieluummin hieronnassa.

10. Tuntuma paranee ajan kanssa eikä siihen kannata ensimmäisillä treenikerroilla tai kokeneemman treenaajankaan päätään liikaa vaivata. Tuntuma paranee ajan kanssa kun oppii käyttämään omia kehon lihaksiaan osa kerrallaan. Joillakin siihen menee pari kuukautta, joillakin menee pari vuotta. Riippuu ihan täysin aikaisemmasta treenitaustasta ja miten kroppaa on aikaisemmin treenattu.

Alussa ei varmasti tunnu, että lihas tekisi jotain työtäkin taustalla, mutta etenkin aloittelijalla lihakset ovat varmasti kipeät viimeistään seuraavana päivänä. Lihasten kipeytyminen ei myöskään ole se ainoa oikea mittari, onko treeni mennyt perille. Pääasia mielestäni on se, että treenaajan täytyy salilla tietää liikkeen tarkoitus ja kohdelihas. Sillä tiedolla pääsee jo pitkälle. Mitään jäätävää lihaskasvua et pysty tekemään itsellesi vahingossa, eikä treenaamista kannata alkaa pelätä siinä luulossa, että alat muistuttaa kilpakehonrakentajaa. Kunnollinen lihaskasvu vaatii suunnitelmallista treenaamista, antamalla lihaksille kasvuärsykkeitä eri tavoin sekä myös tarkkaa lihaskasvua tukevaa ruokavaliota. Kukaan ei tosin voi väittää etteikö kapea keskivartalo, pyöreät olkapäät ja pyöreä peppu näyttäisi hyvältä ;) Näiden eteen vain joutuu kutittelemaan lihaksia useampaankin kertaan!


Hyviä treenejä jokaiselle! 




Kisadieetille mars!

2. huhtikuuta 2018
Hurlum hei ja "aurinkoista" kevätpäivää kaikille! (Kaikki on varmaan nähny noi räntäkelit pihalla...) Mä tosissaan ootan jo innolla tulevaa kilpailudieettiä ja sen on tarkoitus alkaa maanantaina 16.4. Jotenkin hassua, että DIEETTIÄ odottaa kuin kuuta nousevaa. Tähän ehkä vaikuttaa se, että nyt lähetään oikeasti kanssa näyttämään syksyllä mihin se kunto sitten riittää ja lähdetään kuorimaan muutaman vuoden työn tulos kaiken fläsän alta. Kävin pari viikkoa sitten valmentajan toimistossa näyttämässä kondista ja virallinen lähtökunto katsotaan taas viikon päästä kun menen hakemaan dieettiohjeet, ruokavalion ja muut sellaiset oheishärpäkkeet. Tää on jotenki niin uskomatonta!!


All Out 6 on jo hyvässä vauhdissa ja ehdinkin muiden mukana vielä mennä noin viikon kunnes olen taas lepoviikolla ja aloitan kisavalmistelut. Olenkin miettinyt miten tää hype mulla on oikeasti jotain dieettiä kohtaan näin iso kun tiedän, että varmasti tulee hetkiä kun käyn pään sisäistä taistelua ja painetta tulee ulkopuoleltakin dieetin aikana. Dieetti on varmasti niin iso henkinen koettelemus, mutta kuten tähän asti - pidän sen kirkkaimman tähtäimen kovasti mielessä ja aion vetää dieetin läpi niin ettei se ole pois mun elämästä. Varmasti on asioita mistä pitää luopua ja jättää pois, mutta en aio sulkeutua omaan kuplaan täysin. Mun mukana tullaan varmasti näkemään määrä ruokakippoja ja vesipulloja sekä aikataulutan mun elämän ihan täysin. Mulle on vaan itselleni helpompi tehdä näin kun on myös työt, mitkä on hoidettava ja parisuhdettakin on ylläpidettävä. 

Monesti näistä kilpailudieeteistä huudellaan mediassa miten dieetit ovat epäonnistuneet, hormonitoiminta on sekaisin, polla on vedetty aivan kireäksi ja kisoistakin tuli jumbosija. Pitää ottaa huomioon, että jokainen ihminen on täysin yksilö sekä heidän treenitausta ja kehon toiminta on aivan täysin yksilöllistä. Siinä missä toisen ihmisen aineenvaihdunta ja keho kestää vetää kilpailudieettejä useammankin putkeen voi toinen olla ihan lopussa jo yhdestä dieetistä. En minäkään tiedä miten mun kroppa rupee päästää tästä mun talikerroksesta irti ja se nähdään ajan kanssa. Mun dieettiviikkoja kertyy yhteensä 25, johon on laskettu myös ns. "varaviikkoja" mikäli tulee takapakkia mm. sairastumisen tmv kannalta. Eikä myöskään tarvitse lähteä kiireellä kuromaan kuntoa kiinni. Luotan mun valmentajaan 100% ja hänen ammattitaitoonsa, että tästä ei voi muuta tulla kuin hyvä!! 


Kirjoitin tästä mun omaan henkilökohtaiseen Facebookkiin ja kerroin tän asian salilla mun miehelle, mutta aion treenata ja hoitaa dieetin niin lujaa maaliin, että kanssa kilpailijoita ketuttaa seistä mun vieressä ;) Vitsi vitsi, kaikki sitä lavakuntoa varten tekee ihan jäätävän duunin! Mullahan on sinne kilpailuviikonlopulle varattuna jo hotelli, rusketus, kampaus+meikki eli kun kesällä aletaan tekemään bikineitä ja kunto alkaa kuoriutua on koko paketti aika läjässä. Poseerauksia olen harjoitellut niin paljon, että osaisin vaikka silmät sidottuna tehdä kaikki vaadittavat poseeraukset, mutta aion hioa ne vieläkin timanttisemmaksi ajan kanssa. Koko talven harjoittelin lavakävelyä, että kirjaimellisesti kävelin pelkästään meidän salilla korkkareilla parhaimmillaan tunninkin putkeen. Kerroin snäpissä hiljattain, etten ole ratsastusurheilun lopettamisen jälkeen harrastanut mitään lajia näin intohimoisesti kuin nykyistä salitreenaamista ja olenkin iloinen, että työ kantaa hedelmää ja lähestyn mun tavoitteita hitaasti mutta varmasti.


MAHTIA KEVÄÄN ODOTUSTA KAIKILLE!