Social Media

MITÄ KISOJEN JÄLKEEN?

30. syyskuuta 2018
Mun elämä on kirjaimellisesti pyörinyt fitness-kuplassa viimeiset puoli vuotta ja olen itsekin pohtinut useampaan otteeseen - entäs sitten kun kisa on käyty ja koko projekti on ohi? Mitä sitten? Usein puhutaan tyhjiöstä, johon fitness-kilpailija tipahtaa välittömästi kisojen jälkeen kun kaikki se puristus ja tähtäin vaan jää taakse. Itsekin olen jo kolme vuotta pitänyt takaraivossa ajatusta kilpailemisesta, mutta pian kyseinen tapahtuma onkin sitten enää muisto. Jotenkin tuntuu hassulta, että nyt ollaan tasan viikon päässä mun ensimmäisestä fitness-kilpailusta!

Oikeastaan kun mietin asiaa, mikäänhän ei muutu. En aio lopettaa treenaamista kuin seinään, vaikka kisat on ohi enkä lopeta kehittymistä. En lopeta syömistä enkä ala maata sohvalla iltaisin ja mättää herkkuja kupuun kun olen puoli vuotta ollut ilman. (Sitä en kiellä ettenkö kisojen jälkeen söisi jotain, mitä mieli tekee) Ideana siis se etten palaa siltikään siihen tilaan missä olen joskus ollut ja mistä olen usein täälläkin puhunut. Eli ei ole odotettavissa "Fitness pilasi elämäni" - postauksia tai "Lihoin 30kg fitness-kisojen jälkeen" -postauksia.

"Siitä en vielä tiedä milloin kilpailen seuraavan kerran vai pidänkö välivuoden kilpailemisesta."

Valmentajan kanssa homma tullaan kyllä purkamaan pakettiin kun kisat on käyty ja pöly laskeutunut. Mitä itse haluan tavoitella on kroppani palauttaminen kunnolla siistiin sporttiseen kuntoon ja jatkan kovaa treenaamista tähdäten siihen, että kalorit saadaan oikeasti takaisin korkealle keräämättä sitä höttöä hirveästi tähän ruodon ympärille. Ajatuksissa on siis kehittyä reippaasti ja katsoa seuraava kilpailuajankohta, mutta käydään nyt ensin tämä debyyttikisa. Siitä en vielä tiedä milloin kilpailen seuraavan kerran vai pidänkö välivuoden kilpailemisesta.


Kisojen jälkeen aion levätä ja valmentajankin kanssa on sovittu, että pidän lepoviikon kisojen jälkeen. Kun dieetti alkoi huhtikuussa, en ole pitänyt yhden yhtäkään lepoviikkoa sen jälkeen vaan ollaan painettu koko dieetti lujaa kyytiä aivan päätyyn ja kroppa ei vielä tajuakaan miten se on levon tarpeessa. Todennäköisesti tulen väsähtämään jossain kohtaa kisojen jälkeen kun kroppa vapauttaa tämän stressitilan pois ja se saa ravintoa. Olen valmis ottamaan sen väsymyksen vastaan ja lähdenkin kisojen jälkeisellä viikolla pari päivää kisojen jälkeen pois Tampereelta huilaamaan kotiseudulle läheisten seuraan, että saan ajatukset pois kisoista ja treenaamisesta.

Tämä on kovaa kilpaurheilua ja yksi harvoja urheilulajeja missä sun on pystyttävä treenaamaan isolla energiavajeella samalla tasolla kuin miten sä treenasit ennen kilpailukautta. Tämä on kaikki ollut itselleni aivan uutta ja ihmeellistä. Kaikki mitä on dieetin aikana tehty on tullut itselleni puskista sekä olen oppinut valtavasti miten kroppani toimii ja miten se käyttäytyy. Sekä tietenkin sen, miten mieli tekee tepposia ja miltä tuntuu lähteä treenaamaan kun sulla on pirullinen nälkä. Mut hei, nälkä on vain tunne. Tiedän, että kehoni pystyy kestämään tämmöisen rääkin, mutta sen palauttaminen on tietenkin oma projektinsa. Parasta, jonka olen oppinut tällä matkalla on se, että pystyn ihan mihin vaan kun muutaman kommelluksen kautta pistän täyden fokuksen siihen.



 "Jos joku seuraa meikäläistä vain motivoituakseen sikspäkin tavoittelusta, olen väärä ihminen seurattavaksi. "

Miten sitten someni kun se on pyörinyt jatkuvasti kisaprojektin ympärillä? Hyviä uutisia! Mun some ei katoa mihinkään eikä mikään muutu kuin siihen, miten palaudun dieetistä ja miten lähden rakentamaan kovempaa fysiikkaa syömällä hyvin ja treenaamalla *erkeleesti kovempaa. Mulle kuitenkin treenaaminen ja syöminen on elämäntapa, joten ihan varmasti mun somen aihepiiri tulee pyörii kovaa treenaamisen sekä syömisten tms. ympärillä! Etenkin off-kaudella pystyy heittämään hieman paremmin ruokavinkkejä koska skaala on "pikkuisen" laajempi kuin mun "syön kurkkua ja kanaa"- metodi, jolla olen jo pari kuukautta jo vetänyt. Treenaaminen on mun juttu enkä luovu siitä. Mun kroppani on tällä hetkellä kisakireässä kunnossa, päkki näkyy ja suonet paistaa. Ottakaa huomioon, että en tule jatkossa näyttämään millään tasolla kisakireältä urheilijalta enkä aio siihen tähdätä. Mun mielestä on helvetisti mukavampi treenata kovaa pienen pömpön kanssa ja syödä isoja määriä ruokaa. Jos joku seuraa meikäläistä vain motivoituakseen sikspäkin tavoittelusta, olen väärä ihminen seurattavaksi. Mun keho ei toimi tällä hetkellä ollenkaan miten naisen kehon pitäisi toimia ja miten se on ennen toiminut. Tämä kunto on vaatinut sen, että maksan hinnan hetkellisesti kehon normaalista toiminnasta.

"Mun mielestä on helvetisti mukavampi treenata kovaa pienen pömpön kanssa ja syödä isoja määriä ruokaa. "

Ainut kiva puoli on nyt jatkossa se, että mun kaikki aika ei kirjaimellisesti mene treenaamiseen vaan jää reippaasti aikaa pitää somekanavia yllä sekä myös tehdä töitä reippaasti! Alkaa pankkitili näyttää myöskin siltä, että töitä tarvitsee tehdä reilusti jonkin aikaa. Eniten odotan kun saan tehdä laajemmin treeni- ja ruokapostauksia jatkossa ja ruokia saa hieman varioida jaettavaksi asti. Uskon, että mun seuraajia ja lukijoita kiinnostaa ihan se perus tekeminenkin, mistä voi repiä ideoita itselleenkin arkeen. Koska tämä äärimmilleen viety dieetti ei ole millään tavalla sellaista, mistä kannattaa mallia mennä ottamaan. Haluan kuitenkin olla mallina sellainen, josta voi ottaa ideoita omaankin tekemiseen ja saada vinkkejä arkeen, miten voi kehittää sitä kroppaa sekä henkistä kanttia. Itse ainakin tykkään seurata ihmisiä, jotka insipiroivat ja antavat tipsejä omaankin tekemiseen. Kaikkea ei tarvi kirjaimellisesti noudattaa, mutta vinkkejä on aina kiva saada!

Mä treenaan maanantaina ja tiistaina normaalisti mun treenit. Keskiviikkona mulla alkaa viimeistelyt kohti sunnuntain SM-kisoja. Torstaina me suunnataan jo kisahotelliin Lahteen ja ollaan siellä sitten koko viikonloppu. Lahdesta me kotiudutaan kisojen jälkeen sunnuntaina myöhään illalla. Odotukset on korkealla ja jännitys alkaa hiipiä pikkuhiljaa. Kuten lupasin, viimeistelyviikosta ja kisaviikonlopusta toteutan Youtubeen videoita, joten kannattaa pysyä kuulolla niiden suhteen ;)


MAHTAVAA SUNNUNTAITA JOKAISELLE <3 


PSST...Instagramissa on menossa arvonta IONITHERMIE-tuotteesta, joka arvotaan 5.10.2018! Mene ihmeessa käväsee www.instagram.com/tessaolsbo ja käy osallistumassa!


KURKKAA MYÖS EDELLINEN POSTAUS:


"VLOG-ONE WEEK OUT"




     

PSST...pävitän IG Storya ahkerasti päivittäin, joten ajantasalla pysyt seuraamalla mua IG:ssä!!



4 kommenttia on "MITÄ KISOJEN JÄLKEEN? "
  1. Joo, tottahan se on että mielenkiintoisempaa on seurata aina sitä offikautta ;)! Mutta tsemppiä hei kisoihin, katsomaan oon tulossa!
    Itellä kanssa kova treeni, syöminen ja itsensä kehittäminen on elämäntapa. Siinä samalla kouluttaa päätäkin.
    Pistettiin meinaa tämä likka, 158cm pitkä syömään liki 3000kaloria eikä massaa näy vieläkään, pöh. On se jännä miten ollaan niin erilaisia koneita kaikki! Itse järjetön energiasyöppö :D

    Vielä kerran tsempiiä, ja muista tosiaan levätä jahka kisoista pääset! Ehkä se yksi kisa ensalkuun on ihan hyvä lähtökohta.. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on totta, että erilaisia ollaan kaikki! Kyllä se massa siitä pikkuhiljaa alkaa varmasti tarttua :) Kiitos tsempeistä! Tässä painetaan jo viimeisillä voimilla vikoja treenejä ennen viimeistelyjä :)

      Poista
  2. Onnea ekojen kisojen hyvästä suorituksesta! :) Seuraaminen jatkuu myös näin kisakauden ulkopuolella - vaikutat aidolta persoonalta jolla on järki matkassa.

    https://www.lily.fi/blogit/tinttu/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) Nyt mulla alkaakin tiukka puristus ensi talveksi tän kropan kehittämiseen seuraavaa lavalle nousua varten, joten ihan varmasti jaan materiaalia miten treenaan, syön ja optimoin mun kehityksen paremman paketin rakentamiseksi lavalle ;) Ensin toki lepään, kasaan ajatuksia ja syön! :D

      Poista