Social Media

MITEN ONNISTUIN ELÄMÄNTAPAMUUTOKSESSA?

15. syyskuuta 2018
Yleisin kysymys, mitä saan liittyy mun elämäntapamuutokseen. Jaan usein kuvia, missä vertailen mun parin vuoden takaista kondista nykyiseen ja uskallan sanoa itsekin eron olevan aivan jäätävä. Epäsuomalaisesti sanon, että olen muuten pirun ylpeä itsestäni. Minä, joka joskus itkin peilin edessä mun omaa saamattomuutta ja olematonta itsekuria, olen kasvanut ihmisenä aivan jäätävästi. Ihmisiä tuntuu myös kiinnostavan miten mun itsekuri pysyy siinä kahvipöydässä, joka notkuu herkkuja ja mulla on ainoastaan kanaa kurkkupedillä nenän edessä Pepsi Maxin kera. Ajattelin jakaa nyt mun ajatusmaailmaa niiden suhteen, joilla homma pysyy hanskassa niin offilla kuin dieetillä.

Lähtökohta mentaliteettina mulla oli lause, jonka valmentajani Jari sanoi joskus. "Jos et pysy ruokavaliossa offikaudella, niin et tule pysymään dieetilläkään". Lause on aivan totta. Jos et pysty syömään isoja kalorimääriä puhtaasti ruokavaliossa pysyen  - tulee se dieettikin olemaan aivan tuskaa kun ruokamäärät tippuu jatkuvalla syötöllä. Nyt ei puhuta pelkästään kisadieetistä vaan ihan vaikka rantakunnon tekemisestä kesäksi.  Samalla lailla siinäkin kehosta poltetaan rasvaa ja kaivetaan figuuria esiin. Mieti nyt, jos sulla on ruokavalio, joka pitää sut täynnä ja et pysy sillä ruodussa niin ei se helppoa ole kun sulla on nenän eessä se kasa kurkkua ja kuivaa kanaa.


Moni ihmetteli jo ennen mun kisadieettiä miksi en usein kahvipöydässä ottanut sitä pullaa, vaikka olisin voinut kun en dieetannut tai miksi en käynyt Hesessä, vaikka olisin voinut. No just siksi. Jos en olisi pysynyt ainakin 95% ruokavaliossa offilla(toki söin suklaata, pitsaa tms jos mieli teki) niin kyllä tämä dieetti olisi ollut tuhannen tuskaa jo alusta lähtien kun ruokamäärät tipahti heti kättelyssä. Siksi usein myös ylipainoisille laihdutusta kaavaileville laitetaan usein sitä ruokaa paljon eikä se edes tunnu dieetiltä ja myös senkin takia, ettei puhdas ruoka ole niin energiarikasta kuin esimerkiksi joku suklaapatukka. Siihen 400 kaloriin, mitä se karkkipatukka sisältää saa syödä aika paljon ihan oikeaa ruokaa.

Mites sitten pääsin eroon joka päiväisestä suklaan, mättöruokien, karkkien ja sokerilimsan syömisestä? Vastauksena on, että jätin ne pois ihan tavoite mielessä sekä ruokavalion korjauksella. Söin alusta lähtien niin paljon normaalia ruokaa, ettei oikeasti edes tehnyt mieli mitään herkkuja kun kupu oli aivan täynnä oikeaa ruokaa.  Joten siksi ihmettelen, miksi jotkut kituuttaa nälässä kun sitä ruokaa saa ja pitää syödä? Herran isä :D  Joskus sitten tuli herkuteltua enemmän jos teki mieli, mutta sitten tuli taas pitkiä kausia kun en syönyt mitään ohi. Se on siis ihan siitä kiinni miten sun arkiruokailu toimii ja mitä tavoittelet. Lihaskasvu vaatii paljon energiaa kehoon ja rakennusaineita, joten sitä puhdasta "rakennusainetta" saa syödä kyllä aika reippaasti, että liha alkaa tarttua sen kovan punttitreenin ohella. Ilman energiaa lihassolut ei pysty toimimaan, joten lihaskasvu ei pelaa ilman sokeria(glukoosia) eli suomeksi HIILARIA. Eli tiivistä pakettia kaavailevien ihmisten ei kannata pelätä missään olosuhteissa sitä syömistä! En syö myöskään ruokia, mistä en pidä kuten esimerkiksi parsaa. Näin kisadieetillä söisin sitä jos olisi pakko, mutta tähän mennessä en ole yhden yhtäkään parsaa ahtanut kupuuni koko dieetin aikana.

 "Mahdutin sen treenin mun arkeen aluksi kaksi kertaa viikossa silloin kun lähdin nollasta. "

Mitä tulee treenaamiseen ja miten motivoiduin treenaamaan säännöllisesti ja pitkäjänteisesti? Yksinkertainen vastaus on rutiinit. Mahdutin sen treenin mun arkeen aluksi kaksi kertaa viikossa silloin kun lähdin nollasta. Treenasin yksijakoisella saliohjelmalla ja n. 3kk kuluttua aloituksesta kun treenaamisesta tuli rutiinia - se vaihdettiin kaksijakoiseen saliohjelmaan, jolloin treenasin kintut ja yläkropan eri päivinä. Siitä kolmen kuukauden kuluttua etenin kolmijakoiseen saliohjelmaan ja offikaudella vaihdeltiin neli-ja viisijakoisen välillä riippuen painotettiinko jotain osaa tiettynä ajanjaksona.

Minäkin teen töitä ja mullakin on muitakin menoja kuin treenaaminen. Tunnin punttitreeni ei hirveästi vie aikaa päivästä ja siksi teinkin aina sunnuntaisin suunnitelman kalenteriin, mihin merkkasin kaikki mun sen viikon tärkeät menot ja työvuorot - sitten nakkelin mun treenit sinne väliin. Sillä sitten mentiin aina viikko ja seuraavana sunnuntaina katsaus seuraavaan viikkoon. Jos sulla on aikataulutusongelmia tai menoja kasaantuu niin kirjaa ne treenit ylös kalenteriin! Se auttaa todella paljon alussa rutiinien tekemistä. Sen jälkeen kun homma menee omalla painollaan, ei sitä tarvitse sen kummemmin miettiä.


Mentaalipuolella mun oli käytävä ajatuksia läpi siitä ettei tule yhdessä yössä. "Kaikki mulle nyt heti"- ihmisenä se oli kova koulu. Sikspäk ei kaikille ole fyysisesti mahdollista edes ylläpitää vuoden ympäri ilman, että terveys-ja hormonitoiminta kärsii (etenkin naisilla). Se höttö mitä itsekin keräsin omaan ruotoon aikanaan oli monta vuotta syötyä eli se muutos ei tule yhdessä yössä eikä edes parissa kuukaudessa. Jos syöt 7 vuotta huonosti niin katoaako se tilanne yhdessä yössä? Ei katoa. Esimerkiksi saliharjoittelun pirullinen puoli on nimenomaan se, että mitään tuloksia et näe parin treenin jälkeen. Siksi myös siihen elämäntapamuutokseen joutuu asennoitumaan pitkäjänteisesti ja on muutettava ihan koko arkirutiini täysin toiseen suuntaan.

"Mentaalipuolella mun oli käytävä ajatuksia läpi siitä ettei kaikki tule yhdessä yössä. "Kaikki mulle nyt heti"- ihmisenä se oli kova koulu. "

Usein kuulee, että parin viikon puhtaasti syömisen jälkeen heitetään hanskoja naulaan kun ekalla viikolla lähti -3kg veke ja sen jälkeen paino junnaa. Kun kehoon tankataan säännöllisesti edes jo vettä 2-3l päivässä(jos se ennen on ollut pari desiä ja sekin ruuasta saatua) alkaa kehon nesteaineenvaihdunta toimia, jolloin se ei kerää sitä nestettä enää talteen (koska ennen tämä toimenpide esti kehon kuivumisen) -> nesteet siis tipahtaa yleensä ensimmäisenä pois. Ongelmaksi koetaan usein myös puhtaan ruuan syöminen eikä tiedetä mitä se edes oikeastaan on. Puhdas ruoka meinaa kirjaimellisesti sitä, ettet osta kaupasta mitään marinoituja tai valmiiksi maustettuja safkoja saatikka eineksiä etkä edes valmiskastikkeita. Kaikki tehdään itse ja maustetaan itse eli tiedät 100% varmuudella, mitä laitat suuhun ja mitä laitat kehoosi. Tällöin päästään jo eroon piilosokerista sekä suolasta.



"Jos sulle tuntuu se liikunta siltä kuin istuisit joka kerta muurahaispesään paljaalla pepulla niin kannattaako sitä tehdä?"

Sanotaanko näin, että itse treenaaminen ja syöminen on helppoja asioita toteuttaa, mutta se mielen kouluttaminen on aivan eri asia. Jos sulle tuntuu se liikunta siltä kuin istuisit joka kerta muurahaispesään paljaalla pepulla niin kannattaako sitä tehdä? Etsi laji, joka on sun juttu ja mistä sä innostut. Mä en esimerkiksi tykkää juosta tai lenkkeillä pätkän vertaakaan vaan mä tykkään nostella isoja rautoja ja kehittää lihasta. Vastaavasti joku toinen voi nauttia kävelylenkeistä tai vesijumpasta. Voin luvata, että epämieluista liikuntamuoto tappaa sun motivaation ja koko elämäntapamuutoksen samantien. Ihminen on luotu liikkumaan eikä kaikkien tarvitse olla kehonrakentajia tai fitness-urheilijoita. Arkiliikunta ja hyvät ruokailutottumukset pitää terveyttä yllä, jolloin kroppa toimii ja sä jaksat arjessa tehdä sun unelmista totta. Kaikki tottumukset karkinsyönnistä liikkumattomuuteen on opittuja tapoja. Munkin mielestä ois hirveen kiva syödä suklaalevy Netflixin ääressä joka ilta, mutta se ei auta mun tavoitteita yhtään. En voi haaveilla fitness-urheilijan fysiikasta, jolla pärjää lavoilla jos toteuttaisin kyseistä toimintapaa. Siksi on muutettava tiettyjä tapoja saadakseen aikaan niitä unelmia. Muuten ne jäävät vain haaveeksi.

UNELMARIKASTA SYKSYÄ KAIKILLE! 



KURKKAA MYÖS EDELLINEN POSTAUS:

"UNELMIEN LYHYT OPPIMÄÄRÄ"




     

PSST...pävitän IG Storya ahkerasti päivittäin, joten ajantasalla pysyt seuraamalla mua IG:ssä!!






Post Comment
Lähetä kommentti