Social Media

MITEN KEHO MUUTTUU FITNESS KISOJEN JÄLKEEN?

10. marraskuuta 2018
Tällä hetkellä jos kävelee mua vastaan kyllä huomaa, että mä treenaan selkeästi salilla. Sitä et kyllä huomaa, että olisin kuukausi sitten seisonut fitness-lavalla ellet tietäisi sitä etupeltoon. Voin kertoa, että kun alkaa syömään dieetin jälkeen ihan ruokaa, alkaa se kroppakin muuttua muutamassa päivässä aivan jäätävästi eri näköiseksi. Mun kropalla meni viikon kuivatteluhommien jälkeen yli viikko, että edes nesteaineenvaihdunta alkoi edes pelata ja sitä varten sai jokainen päivä tankata kyllä vettä aivan huolella. Viikon siis kesti, että keho alkoi päästää juodusta vedestä irti kunnolla.

Suklaata, karkkia, pitsaa ja ihan perus ruokaa kuten puuroa, riisiä yms upposi viikon aikana kiitettävästi. Re-diet ohjeet sain hyvissä ajoin ja aloinkin sen rungon varjolla muuttaa syömisiä, mutta menin kisojen jälkeisen viikon sillä mentaliteetilla, että jos jotain teki mieli niin ihan varmasti söin. Halusin antaa sen viikon itselleni täysin vapaaksi fitneksestä, ruokavaa'asta, kurinalaisuudesta ja treenaamisesta. Mä viikon ajaksi unohdin täysin kaiken, koska jossain kohtaa oli jo merkkiä väsymisestä rankan dieetin jälkeen. En tarkoita koko lajiin väsymistä, mutta dieetti alkoi viimeisillä viikoilla oikeasti ottaa todella koville ja se vietiin todella äärirajoille, kuten tässä hommassa se kuuluukin.


Koko viikon kisojen jälkeen mä nukuin niin paljon kuin nukutti, kävin kävelylenkeillä vilkastuttaakseni jumahtanutta aineenvaihduntaani ja söin sekä vain olin. Pelkästään paikallaan oleminen oli älyttömän vaikeaa, koska olin tottunut tekemään koko ajan jotakin. Sitten jos en tehnyt mitään, mun mieli käski vähintään suunnitella jotain tekemistä tulevaisuuteen. Siksi melkein heti kisoista suoraan mä lähdinkin pois kotoa Tampereelta huilaamaan muualle ja unohtamaan hetkeksi kyseiset fitness-kisat.

Meni itselläkin hetki käsittää se, että jos mun kehossa on iso määrä lihasmassaa, joka on kisoja varten kuivatettu sekä vielä vedetty täysin nesteettömäksi - en voi olettaa pysyväni 55kg keijukaisena kun alan taas syödä ihan ruokaa. Keho muuttuu fitness kisojen jälkeen niinkin radikaalisti, että parin päivän sisällä kisoista uusi kymmenluku nasahti kyllä tauluun aika äkkiä. Mikä on tietenkin aivan järkeenkäypää kun sinne kehoon edes tankataan vettä. Silloin sitä tajusi itsekin, että nyt se keho muuttuu lyhyessä ajassa todella isosti. Voin kertoa, vettä sikspäk on muisto ja kehossa on enemmän hyllyvää kuin kiinteää osaa.

MUTTA MITÄ SITTEN?!  Voin kertoa, että ensimmäinen selkätreeni kisojen jälkeen kroppa tankattuna pienessä pöhössä oli muuten pirun mukavaa hommaa! Hiki virtasi, voimaa riitti ja sarjapainot sain takaisin ylös. Ei tarvi miettiä saanko ylätaljasta sen 20kg just ja just alas ja treenin jälkeen saa tankata reippaasti safkaa koneeseen!Näin lihakset kipeinä on erittäin mukava kirjoitella tätä postausta.


Motivaatio kropan kehittämiseen on kova ja olenkin nyt mennyt täysin ruokavalioni mukaan ja treenannut neljä punttia viikossa. Aerobisia mulla on tällä hetkellä kolme ohjelmassa ja teenkin niitä milloin missäkin välissä. Yleensä köpöttelen ne joko treenien jälkeen tai sitten aamuisilla happihyppelyillä. Tällä hetkellä treenit kulkee pirun lujaa - sarjapainojen enkat paukkuu ja treenit osuu kohteeseen! Ei vois paremmin mennä! Olo on energinen ja jaksan töissäkin keskittyä olennaiseen enkä laskemaan minuutteja siihen, että milloin saan taas syödä :D

Oma pää kieltämättä tuli kyllä viimeisenä tässä palautumisessa, mutta nyt kun kroppa alkaa toimia kunnolla ja pöhötys ei ole paha niin tässä näyttää sellaiselta suhteellisen normaalilta treenaavalta naiselta. Kehon hormonitoiminta sanoi sopimusta irti kisadieetin aikana ja sen uskon palautuvan ajan kanssa kyllä kun vaan syön, lepään ja treenaan sopivassa suhteessa. Kisadieetti on oikeasti todella kova puristus keholle eikä sitä pidä aliarvioida. Siksi otan edelleenkin lepoa jos tuntuu, etten oikeasti jaksa treenata. Kuuntelen kroppaa ja menen sen ehdoilla koko loppuvuoden ajan. Jos tuntuu siltä, että pystyn nostamaan taloja - menen ehdottomasti treenaamaan. Jos taas nukkuminen kiinnostaa enemmän, minähän nukun!

Tähtäimenä on kasvattaa reippaasti lihasmassaa ensi talven aikana ja treenata kunnolla tästä eteenpäin. Tää ruoto tarvii lisää lihaa selkeästi, koska seuraavalla kerralla mä käyn hakemassa sen pojan kotiin ;) 


KURKKAA MYÖS EDELLINEN POSTAUS:

"MITEN SAA HIILARIPÖHÖN POIS?"




     

PSST...pävitän IG Storya ahkerasti päivittäin, joten ajantasalla pysyt seuraamalla mua IG:ssä!!






MITEN SAA HIILARIPÖHÖN POIS?

5. marraskuuta 2018
Suklaa maistui, kakkua upposi ja ehkä limuakin tuli tankattua. Sitten kun seuraavana aamuna tuijottaa itseään peilistä, edellisen illan mätöt näkyykin naamassa varjostuksien mennessä vinoon kadonneiden poskiluiden takia. Hah! Tää olotila on itelleni niin tuttu, koska mä kerään nestettä itseeni hiilaripöhön muodossa aivan jatkuvalla syötöllä ja tunnen itseni aina niin tukalaksi jos olen herkutellut, mutta yhtään herkkua en takaisin kyllä anna! Nyt kun olen palannut takaisin ruotuun, ajattelin läväyttää vinkkejä tiskiin, joita itse käytän kun pöhö pitää saada liikenteeseen.

Mutta miten hiilaripöhön saa pois? Vettä, vettä ja vettä. Neste aineenvaihdunta täytyy saada toimimaan ja veden juomista ei voi liikaa korostaa. Itselläni se veden juominen pistää pöhötyksen liikkeelle ja parhaana pro-tippinä mulla toimii tosi hyvin kun vedän aamulla puoli litraa vettä heti herättyäni missä on puristettua sitruunaa seassa. Toimii! Tätä vinkkiä kannattaa käyttää, jos kroppa tuntuu tukkoiselta kuin turusen pyssy ja keho tuntuu löysältä. Mukavasti siinä myös herää kun sitruunalla terästettyä vettä hörppää useamman desin. (Äläkä unohda syödä suolaa jos juot paljon vettä!)


 Vanha kunnon liikunta pistää kehon aineenvaihdunnan jylläämään ja ne syödyt hiilarit lihasten käyttöön. Kunnon punttitreeni ainakin pistää sokerit hyötykäyttöön ja treeni kulkee varmasti aika lujaa isojen herkkupatojen jälkeen. Tietenkin tässä kannattaa ottaa huomioon, että lihasten rasittaminen tuottaa myös hieman nestettä, joten sen vaikutus ei ole ihan täysin sataprosenttisesti nestettä poistava - mutta se potkaisee aineenvaihdunnan jylläämään ja lihakset pääsee käyttämään varastosta energiaa!! Mieluummin käytössä kuin jemmassa?

Kävelylenkit. Monesti kun kroppa tuntuu tukkoiselta ja pöhöttyneeltä, käyn myös kävelemässä. Usein ajoitan nämä aamuun tyhjän vatsan aerobisiin ja tämmöiseen riitää joku puolisen tuntia köpöttelyä. Aamulenkillä herää myös kivasti eikä sisätiloissa tule niin väsyneeksi heti aamupalan jälkeen. Monesti jos syön suoraan herättyäni aamupalan, simahdan viimeistään tunnin sisällä uudestaan sohvalle :D Kannattaa siis käydä happihyppelyllä mahdollisuuksien mukaan ennen aamutoimia!


Hiilaripöhön pois ajamiseksi auttaa myös vanha kunnon uni. Riittävästi nukkuminen on ehdoton, joka vaikuttaa niin stereotyyppiseltä kuin olla ja voi, mutta se auttaa. Huonosti nukuttu yö takana takuulla kerää nestettä kehoon, joten on tärkeää nukkua ja antaa keholle se kunnon lepo. Parin tunnin yöunet ei varmasti auta ketään näyttämään hehkeämmältä ja peiteaineelle kummasti tulee käyttöä aamulla.

Siivoa ruokavalio. Tsekkaa ettet napostele aterioiden väleissä turhia hiilareita ja ajoita ne päivän hiilarit treenin ympärille! Raikkaat salaatit, smoothiet, rahka tms. antaa täydemmän olon kuin pelkän banaanin mutustelu silloin tällöin aterioiden välissä. Onhan se banaani aina parempi kuin suklaa, mutta pitkässä juoksussa on parempi syödä reippaasti kerralla ettei aterioiden välissä tarvitisi napostella.

Tietenkin on olemassa kaikenmaailman nesteenpoistolääkkeitä kuten kultapiisku-uutetta yms, mutta en ehkä niitä käyttäisi kuitenkaan jatkuvalla syötöllä. Vannon itse perusohjeiden nimeen ja pelkästään jo sitruunavesi antaa ison boostin päivään! Näillä perustipeillä takaan sen, että ihan varmasti pääset hiilaripöhöstä eroon ja kropan fressimmäksi ennen pikkujoulurientoja. Mä ainakin siistin näillä tipeillä mun kuntoa etten näytä talipallolta pikkujoulumekossa, joten eiköhän samantien näin maanantaina pistetä homma uusiksi.


ENTÄS JOS HERKKUHIMO VAIVAA EIKÄ SIITÄ TULE LOPPUA ALKUMETREILLÄ? 

VINKKI:  Osta maustamattomia riisikakkuja ja pistä päälle vähäsen juoksevaa hunajaa. Ihan törkeän hyvää, etkä kuole tähän pieneen herkkuun!


MAHTAVAA VIIKKOA JUST SULLE! 



KURKKAA MYÖS EDELLINEN POSTAUS:

"VLOG- KISAPÄIVÄ JA KISAFIILIKSET"




     

PSST...pävitän IG Storya ahkerasti päivittäin, joten ajantasalla pysyt seuraamalla mua IG:ssä!!