Social Media

POSTAUSSARJA OSA 2: MITEN TUUNATA RUOKAVALIOTA?

17. tammikuuta 2019
Tämä onkin aihealue, jossa voidaan sohaista useampaa muurahaispesää ja koulukuntia sekä kuppikuntia on enemmän kuin laki sallii. Sanotaan se nyt suoraan - MÄ RAKASTAN SYÖMISTÄ! Siis mä en pystyis loppuelämääni elämään pelkällä salaatinlehdillä ja kanalla :D Tietenkin jos olisi tilanne, missä kehon kunto on siinä jamassa, että näin olisi pakko tehdä niin sitten tekisin. Siksi en ymmärrä mitään ketoosielämäntapoja enkä vähähiilarisia ruokavalioita, joita treenaavat ihmiset pyörittelee kiinteytymisen toivossa.



Kiinteän ja siistin kunnon ylläpitäminen vaatii hommia eikä se ilmaiseksi pysy kenelläkään. Sen ylläpitäminen vaatii rutiineja sekä halua pitää keho hyvässä kunnossa. Sekin miten hyvä kunto määritellään, on ihmiskohtaista. Joillekin se tarkoittaa lihaksikasta suht rasvatonta kuntoa kun taas joillekkin se tarkoittaa hieman pyöreämpää olemusta. Loppupeleissä oli tavoite mikä tahansa, homman ratkaisee kaikki mitä suuhun laitetaan. Ihmisen biologia kun toimii kaikilla ihan samalla tavalla. Jos syö alle oman kulutuksen = ihminen laihtuu. Jos syöt enemmän kuin kulutat= Ihminen lihoo. Jos syöt saman verran kuin kulutat = pysyt samassa painossa.

Jos haluat päästä jo siistimpään kuntoon, kannattaa tarkistaa oma ruokavalio aivan täysin ja jättää ylimääräistä energiaa tuovat ruuat kokonaan pois ruokavaliosta. Eikö olekin yksinkertaista? Tietenkin käytäntö on aivan toinen. Rentous on myös hyvä pitää mukana koska mielestäni kenenkään kuka ei tähtää kilpailemaan tai halua jostain syystä pitää rasvatonta kuntoa ei tarvitse kieltäytyä siitä palaveripullasta tai lauantain irtokarkeista.

MIETITKÖ MITÄ MUUTOKSIA KANNATTAA TEHDÄ? TSEKKAAPPAS TÄSTÄ:

- Mikäli et syö aamupalaa, lisää se rytmiisi. Syö aamulla ja aloita pienistä määristä, mikäli se tuntuu hankalalta. Smoothie on hirveän kätevä jos on hankaluuksia syödä kiinteää ruokaa aamulla.
- Syö täyttävästi!!
- Vähennä lisättyä sokeria sisältävät tuotteet minimiin (jugurtit, karkit, suklaat, murot yms. )
- Vähennä kermaiset, voita sisältävät tms. rasvaa sisältävät ruuat pois. Rasvaa voi (JA PITÄÄ) käyttää kohtuudella ruuassa ja leivän päällä, mutta kermakastikkeet, voitaikinaan tehdyt leivonnaiset yms ovat liikaa. Myös esim. avokado, oliiviöljy, pähkinät, kananmunan keltuainen yms ovat hyviä rasvanlähteitä.
- Lisää kasviksia sekä vihanneksia reippaasti ruokavalioosi. Aloita ruuan täyttäminen lautaselle kasvisosastolta. Kasviksia saa syödä niin paljon kuin napa vetää!
- Älä unohda marjoja ja hedelmiä!
- Lisää hyvä proteiininlähde (vähärasvainen naudanliha, kala, kana, kalkkuna, kasviproteiinit tms)
- Lisää hiilaria lautaselle (Riisiä, makaronia, pastaa, perunaa, leipää..)
- Vaihda leivät esim. ruisleipään. Itse käytän myös paljon kauraleipää (ja oikeaa sellaista, en vehnäjauhoon tehtyä)
- Tarkista, että juot vettä vähintään 2-3l päivässä. Vettä voi upota enemmänkin, mikäli treenaat.
- Ja kun juodaan vettä - pitää syödä ehdottomasti reippaasti suolaa. Kehon neste-suolatasapainon täytyy pysyä kunnossa.
- Tee eväät valmiiksi ja pidä ruokailurytmi 2-4h välein. Syö siltikin säännöllisesti, vaikkei olisi nälkä. Kroppa tottuu uuteen rytmiin yllättävän äkkiä - tulet huomaamaan ;) Myöskin kun kulutus lisääntyy --> nälkä kasvaa.


ITSE VIDEOON PÄÄSET JUURIKIN TÄSTÄ! ENJOY!





     



PSST...päivitän IG Storya ahkerasti päivittäin, joten ajantasalla pysyt seuraamalla mua IG:ssä!!




POSTAUSSARJA OSA 1: MITEN MOTIVOIDUT TREENAAMAAN?! (VIDEO)

13. tammikuuta 2019
Nyt se on sitten virallisesti ulkona! Mietin jo pidemmän aikaa sarjaa, minkäläisen pidemmän prokkiksen toteuttaisin mun someen ja koska mun somet nyt luonnollisesti pyörii sattuneesta syystä treenaamisen, syömisen yms ympärillä - suunnittelin sarjan, josta olisi paljon hyötyä aloittelijalle, treenejä aloittavalle/suunnittelevalle ihmiselle, mutta varmasti laittaa kokeneempaakin miettimään asioita.

Sarja tulee koostumaan seuraavista osista:

Osa 1: Motivaatio
Osa 2: Ruokavinkit (julkaistaan perjantaina 18.1.2019)
Osa 3: Yksijakoinen saliohjelma (ilmoitetaan myöhemmin)
Osa 4: Treenivarusteet (ilmoitetaan myöhemmin)
Osa 5: Lepo ja kehonhuolto (ilmoitetaan myöhemmin)

Sarja toteutuu blogin ja videoblogin kanssa yhteisessä sävelessä ja osat, joista ei ole vielä julkaisuajankohtaa, ilmoitan mun somessa. Joten, jos et vielä seuraa mua Instagramissa, missä kaiken tämän tiedotuksen yleensä jaan, suosittelen pistämään seurantaan:"TÄSTÄ"

Ensimmäisessä osassa käsitellään suurinta asiaa, joka oikeastaan määrittää kaiken mitä sä teet eli motivaatiota. Usein kuulee kun aloitetaan jotakin projektia, että motivaatiota ei ole tai se loppuu jossain kohti aloitettua projektia kun tuleekin hieman lunta tupaan tai tuloksia ei näy. Miten näistä pääsee sitten ohi ja eteenpäin kohti asetettua tavoitetta.

Pistän omia vinkkejä jakoon, joita itse mm. käytän jos huomaan merkkejä, että arki potkii päähän ja treeneihin meneminen tökkii. Silloin on hyvä pohtia asiaa moneltakin eri kantilta ja myöskin keskustella itsensä kanssa. Sen pidemmittä puheitta, käy hakemassa miniporkkanat ja dipit kylkeen tai pistä taustalle pyörimään, nyt tulee tekstiä motivaatiosta!

ENJOY! 






KURKKAA MYÖS EDELLINEN POSTAUS:


"VUOSI 2018 JA TULEVAISUUDEN SUUNNITELMAT"




     



PSST...pävitän IG Storya ahkerasti päivittäin, joten ajantasalla pysyt seuraamalla mua IG:ssä!!


VUOSI 2018 JA TULEVAISUUDEN SUUNNITELMAT

3. tammikuuta 2019

MINUN VUOTENI 2018: 


...Aloitin vuoteni uudessa työnkuvassani osastovastaavana päätyöpaikassani

...Blogini ulkoasu muuttui nykyiseen olomuotoonsa heti tammikuussa 2018

...Ostin kilpailulisenssin fitness-kisoja varten heti tammikuun lopussa kun valmentajan kanssa päätettiin lähteä syksyn SM-kisoihin





...Aloitin helmikuun alussa työt salilla jossa treenaan edelleenkin

...Sain maaliskuussa ensimmäiset ylinopeussakot ikinä(enää en voi sanoa etten ole koskaan saanut :D) 

...Huhtikuussa aloitin ensimmäisen kilpailudieettini kohti syksyn kisoja 

...Lopetin työt salilla aikatauluongelmien vuoksi

 ...Myin autoni toukokuussa pois

...Kesäkuussa aloitin videoblogin ja latasin ensimmäisen videoni Youtubeen

...Elokuussa aloitin yhteistyön EmMi Cosmeticsin kanssa 



...Syyskuussa minusta tuli Better Bodiesin Brand Ambassador 

...Sain ensimmäiset kisabikinit syyskuussa 

...Pidin ensimmäistä kertaa elämässäni 4 viikon kesäloman töistä 



...Olin 10:s Bodyfitness:in SM-kisoissa

...ja koutsin kanssa selviteltyäni nämä kisat pakettiin, päätettiin jo vuoden 2019 kisoista, joihin lähdetään tähtäämään. 


...Olin sponsorini EmMi Cosmeticsin Sonjan kanssa kosmetologimessuilla Helsingissä marraskuussa

...Marraskuussa osallistuin myös meidän  Bull's All Out-valmennuksen pikkujoulujuhliin Torni-hotellissa! Oli aivan mahtava ilta, vaikka olot oli sen mukaiset seuraavana aamuna :D 

...Marraskuun puolivälissä rakas avomieheni kosi ja kihlauduimme <3

...joulukuussa 2018 päätin olla uusimatta yhteistyösopimusta Better Bodiesin kanssa




MITÄ SITTEN TÄSTÄ ETEENPÄIN JA VUOTEEN 2019?! 

Multa kysytään aika paljon miksen tee oikeastaan samaan tahtiin sisältöä kuin viimeiset puoli vuotta. Pidin melkein 2kk somehiljaisuuden, mutta syykin on selkeä. Olen tehnyt töitä kuin pieni eläin tasoittaakseni taloutta kisojen jälkeen sekä treenannut samaan aikaan. Joulukuu kun alkoi, musta tuntui, että asuin kirjaimellisesti työpaikalla. Usein iltaisin olin niin törkeän väsynyt, että painuin suoraan nukkumaan. Nyt kun taas on tammikuu, alkaa kaupan alalla pahin ruuhka sekä paine helpottaa ja se on meille myyjillekin leppoisampaa aikaa. Jouluruuhkissa työskentely isoissa ihmismassoissa on aika stressaavaa sekä sun täytyy pysyä skarppina koko ajan kun asiakkaat vaativat palvelua.

Joka tapauksessa vuosi 2018 on nyt kuopattu taakse ja uusi vuosi on nyt edessä. Toistaiseksi tätä kirjoittaessani olen kipeänä kotona. Olen ehtinyt miettiä asioita ja suunnitella tulevaa. Hieman harmittaa ettei pääse treenaamaan kun tämä pöpö iski, mutta toisaalta tämän jälkeen pääsen kyllä sinne salille ryskäämään ihan reippaasti. Aloitan keväällä seuraavan kisadieetin kohti syksyn kisoja ja ehdin hienosti vielä tehdä isonkin muutoksen mun fysiikkaan. Mun kroppa on sellainen, johon lihasmassa puree helposti kiinni, joten käytän sitä rumasti hyödykseni tässä hommassa :D Lyhyessäkin ajassa pystyn takomaan itseni aivan erinäköiseksi. Tätä iloa saatte sitten seurata koko tulevan vuoden!

Pahimman väsymyksen töistä ja treeneistä olen selättänyt ja olen tällä hetkellä intoa täynnä kun mietin tulevaa vuotta ja mitä mulla on edessä. Ostin uuden kalenterin jo marraskuun lopussa päästäkseni täyttämään sitä kaikella aivan mahtavalla! Aion keskittyä vain itseäni kiinnostaviin asioihin ja ehkä vähän enemmän panostaa tähän mun somehommaan ;)

Ihanaa on muistella, mitä viime vuosi toi tullessaan sekä niitä ihania ihmisiä, joita myös tapasin vuoden mittaan. Jälkikäteen mietittynä en antaisi hetkeäkään viime vuodesta pois, vaikka harmaita sekä synkkiä hetkiä oli ihan yhtä paljon kuin iloisiakin hetkiä. Lähden tavoittelemaan parasta mahdollista kuntoa seuraaviin kisoihin, joten varokaa...täältä mä tuun!!


HYVÄÄ UUTTA VUOTTA VIELÄ KAIKILLE! 



KURKKAA MYÖS EDELLINEN POSTAUS:

"MITEN KEHO MUUTTUU FITNESS-KISOJEN JÄLKEEN?"




     



PSST...pävitän IG Storya ahkerasti päivittäin, joten ajantasalla pysyt seuraamalla mua IG:ssä!!