Social Media

KISADIEETTIARKEA - VERIKOKEISSA JA HIILARITANKKAUS (VLOG)

4. elokuuta 2019

Jälleenkerran ollaan uuden videon parissa sekä mun kuulumisia prepiltä kohti syksyn kisoja!

Harmillisesti olen tällä prepillä ollut kipeänä ja nytkin olen ollut 1,5 viikkoa sivussa treeneistä. Onneksi olo alkaa nyt helpottaa ja lääkekuuri lähentyä loppua. Toivon, että loppudieetti menisi ilman sairasteluja, sillä aikaa ei ole ihan liikaa tällä prepillä kuitenkaan! 9 VIIKKOA SIIS KISOHIN - MIHIN TÄÄ AIKA ON MENNY?!



MITÄ ON HIILARITANKKAUS?


Hiilaritankkaus herättää usein kysymyksiä ja sen usein luullaan sisältävän kaikkea maan ja taivaan väliltä. Hiilaritankkaus on kuitenkin kisadieetilläkin tarkkaan laskettua hommaa eikä sitä tehdä ihan täysin vapaasti enkä yhtään ruokaa kyllä haluaisi korvata herkuilla. Tällä hetkellä vedän lähes 70% ruokavaliosta ilman varsinaisia hiilihydraatin lähteitä kuten riisiä, perunaa, pastaa, leipää, puuroa tmv. Tutummin tämä taitaa kansankielellä liikkua "vähähiilihydraattisena ruokavaliona" eli "VHH".  Ainoat hiilihydraatit tulee kasviksista ja ihan pieniä määriä maitotuotteista, joita käytän. Muuten ruokavalio koostuu kasviksista, proteiineista ja rasvoista.

Hiilihydraattitankkauksen idea on nimenomaan tankata kehoon lisää energiaa ja energianlähteitä. Kaikki syöty hiilihydraatti pilkotaan glukoosiksi, joka varastoituu kehoon glykogeenivarastoihin, joita on mm. maksassa sekä lihaksissa. Tankkaukseen ja sen sisältämään hiilarimäärään esimerkiksi vaikuttaa myös lihasmassan määrä, sillä isommissa lihaksissa on usein isommat glykogeenivarastot.  Myös aineenvaihdunta, sen hetkinen kunto, treenimäärät, rasitustila...kaikki vaikuttavat tankkaukseen. Tankkaus myös on päälle erittäin toivottua ja se vaikuttaa aika vahvasti henkisesti kuin vain fysiologisesti kehoon. Pari päivää saan siis nauttia aika kivasta pumpista ja nousseesta suorituskyvystä kun keho pystyy vapauttamaan nopeaa energiaa varastoista kunnes ne taas tyhjenevät. Tankkaus myös antaa aineenvaihdunnalle hieman buustia, sillä näillä treenimäärillä kroppa on muutenkin erittäin kovilla ja metabolia tarvitsee vähän potkua persuksille.

Tärkeintä on kuitenkin saada se oma maha täyteen, päälle huilia, lihasten ja kehon glykogeenivarastot täyteen ja energiaa jatkoon! Videolla näette siis miten puhdas hiilaritankkaus toimii ja mitä mä oikein söin päivän aikana kuudella eri aterialla!



Mun kuulumiset ja mun dieetin ekasta hiilaritankkauksesta näkee lisää uudelta Youtube-videolta, joten pistä ihmeessä video pyörimään, jätä kommentti sekä peukku - mitä mieltä olit videosta <3



EDELLINEN POSTAUS: 


Lisää höpinöitä ja juttujani löydät myös näistä kanavista, pistä ihmeessä seurantaan!




    


Youtube: @tessaolsbo






Post Comment
Lähetä kommentti